Tidlig fredag morgen presenterte Tesla-sjef Elon Musk sin nye Model 3. Den mindre sedanen skal gjøre nisjeprodusenten Tesla om til en volumprodusent.
Like etter at Musk avduket bilen, hevdet han at det var tegnet over 115.000 reservasjoner, før noen i det hele tatt hadde sett den.
Etter 20 minutter med handel på Wall Street var Tesla-aksjen opp 4,8 prosent til 240,81 dollar, men falt siden litt tilbake og endte opp på 237,59 dollar.
Les også: Her er den nye Teslaen
Antallet reservasjoner overstiger dermed det samlede antallet biler Tesla har produsert siden selskapet ble etablert i 2003. Ifølge forrige kvartalsrapport går det 107.000 Tesla rundt i verden. Over 10.000 av disse er registrert i Norge.
Oppdatert: Tidlig fredag kveld hevdet Tesla-sjefen på Twitter at antallet reservasjoner hadde passert 198.000.
Fredag morgen brøt Teslas nettsider sammen en times tid etter at bestillinger kunne gjøres på internett. Før noen i det hele tatt hadde sett bilen ble Tesla tilført en sum på 115 millioner dollar i depositum.
– Hvordan skal dere komme opp i et slikt produksjonsvolum?
– Det uttalte produksjonsmålet er 500.000 biler i 2020. Det foregår en massiv oppskalering både på batterifabrikken og fabrikken i Fremont, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef for Tesla i Norge.
Strålende fornøyd
En av dem som fysisk møtte opp i Tesla-butikken og betalte 10.000 kroner for å reservere et eksemplar av bilen han aldri hadde sett torsdag morgen, var Mathias Mikkelsen.
Les også: – Litt rart og hinsides å bestille en bil jeg aldri har sett eller vet hva koster
– Hva tenker du nå etter at du har sett bilen?
– Jeg er strålende fornøyd. Jeg var rimelig stresset i morges da jeg åpnet Mac-en og skulle se. Jeg elsker glasstaket som går hele veien bak, og liker at det ikke er en pingle-bil. Det som både er spennende og irriterende er at de kun oppgir basisspesifikasjoner. Vi fikk ikke vite noe om teknologien og hva den kan gjøre. Det som får meg til å se på den som et tech-produkt, og ikke en bil, sier Mikkelsen.
Se mer av Teslas billigbil:
Lenge å vente
Elon Musk hevdet at leveringene av den nye bilen skal starte innen utgangen av 2017, noe som fremkalte latter i salen da han dro litt på det – etter erfaringer med forsinkelsene på de eksisterende modellene Model S og Model X.
– Med over 100.000 bestillinger kan det ta lang tid?
– Det kan ta år og dag. Sånn er det med hypermoderne produkter, det tar tid. Men jeg er veldig fornøyd med at jeg har forhåndsbestilt, sier Mikkelsen, som var nummer 56 i køen da han bestilte bilen i Tesla-butikken på Skøyen i Oslo torsdag.
– Vi går aldri ut med lokale tall, sier Sandvold Roland når DN lurer på hvor mange nordmenn som har bestilt bilen.
Elbilgoder i fare
De gunstige fordelene som elbilkunder i Norge nyter, har vist seg svært effektive. Ifølge SSB er det registrert 69.100 elbiler i Norge, noe som tilsvarer 2,6 prosent av personbilbestanden. I tillegg kommer nesten 5700 biler som er registrert hittil i år.
Elbilfordelene var ment å vare til bestanden var oppe i 50.000 elbiler, og i mars foreslo nestleder i Senterpartiet Ola Borten Moe ifølge NRK å avvikle godene. I en analyse gjort av Sintef, oppgir 80 prosent av elbilkjøperne momsfritak og fritak av engangsavgift som avgjørende for at de valgte elbil.
– Du er ikke redd for at det blir avgifter på elbiler innen de leverer?
– Jeg tenker at det ville være idiotisk for Norge som nasjon å fjerne dette når vi nå er blitt verdensledende på dette. Kommer det avgifter, betaler jeg selvsagt full pris, sier Mikkelsen.
Tesla Model 3 er en bil som har plass til fem personer, en rekkevidde på minimum 340 kilometer, samt mulighet for å lade fra Teslas superladestasjoner. Bilen skal koste fra 35.000 dollar, som er i underkant av 300.000 norske kroner med dagens kurs.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.