Endelig statistikk for registrerte biler i mars kommer ikke før onsdag neste uke, men allerede nå ser det ut til at Tesla Model S vil slå tidligere rekorder for månedlige registreringstall i Norge.
Tesla-entusiastene har samlet seg i ulike fora på internett, og her telles det daglig opp antall registreringer. Den ubekreftede talleken skal nå ha passert 1300 biler. Tesla ser dermed ut til å kunne slå den gamle rekorden for utlevering av enkeltmodeller på én måned.
Rekorden var på 1328 registrerte Subaru Forester i desember 2006. Bilavgiftene ble lagt om i 2007, noe som gjorde store utslag på registreringene både før og etter årsskiftet.
– Jeg kan godt forestille meg at det blir slik. I slutten av et kvartal leverer vi alltid mange biler. Vi har det samme målet som vi alltid har hatt, og ser ut til å nå målet vårt for første kvartal, sier Esben Pedersen som er kommunikasjonssjef for Tesla til DN.
Målet er rundt 7000 solgte biler på verdensbasis i løpet av første kvartal. På månedsstatistikken frem til 24. mars var det registrert 896 Tesla Model S i Norge.
Hittil i år ligger Tesla på en niendeplass på registreringsstatistikken blant personbilmerkene i Norge, rett foran Skoda og Mercedes. Merket kommer i mars til å hanke inn en plass blant de tre på toppen, med en markedsandel på 9,7 prosent.
LES OGSÅ: Steg på Wall Street etter branngrep
Hjelp fra Nederland
Pedersen opplyser at det er omkring fem måneders ventetid for kundene nå, men at de har noen biler for dem som ikke skal spesialtilpasse bilen sin. Tesla i Norge får hjelp av ansatte fra hovedkontoret i Nederland for å håndtere alle leveringene.
– De har nok mye å gjøre nå, ja. Vi har mange ledige stillinger i Norge, og henter inn folk til å dekke disse stillingene, sier Pedersen.
LES OGSÅ: Blir hyllet av celebre Tesla-fans
Taper på elbil-suksess
Teslas suksess kan bidra til slankere statskasse. Bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management har regnet på avgiftstapet av elbilsalget. Ifjor hentet staten inn rundt 65 milliarder kroner i engangsavgift, bompenger og avgifter på bensin/diesel, påpeker Næss.
Dersom bare ti prosent av landets 2,7 millioner sysselsatte skulle kjøre elbil under nåværende avgiftsregime, vil det koste hver lønnsmottager 2400 kroner årlig om pengene skulle hentes via lønn.
– Dersom alle disse inntektene forsvant ville det bety at staten må hente inn 65 milliarder fra andre steder, sier forvalteren som nylig ble kåret til landets beste av Morningstar.
En elbil må betale omregistreringsavgift men får ellers full fritak. Bilene slipper også å betale moms, som ikke er med i regnestykket her. Forutsetter man et elbilsalg på 12.000 solgte i år, tilsvarer det én milliard kroner i tapte statlige momsinntekter, ifølge Nordea-direktøren.
– Jeg synes det er helt feil, for egentlig er bilavgifter perfekte avgifter. Mange kjøper bil for å ha en finere bil enn andre, som egentlig er en genial måte å få folk til å betale mer skatt på – og det er en frivillig skatt. Det er veldig synd at systemet utvannes, gitt at samfunnet trenger disse pengene, sier Næss til DN.
LES OGSÅ PÅ DN.no:
Mæland innkaller til korrupsjonsmøte
Stoltenberg vil være både hauk og due
Nato-tenketank: - Vi ble tatt på senga
Nye funn i Malaysia Airlines-søket (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.