Gjennom snart 30 år med elbil-virkemidler (se faktaboks), har Norge etablert en posisjon som får oppmerksomhet internasjonalt.

- Internett er ikke noe blaff, og det er ikke elbil heller, sier Bellona-sjef Frederic Hauge til Dagens Næringsliv.

- Det handler litt om det samme. Dette er teknologier som har disruptive muligheter, både i form av teknologi, knyttet til ødeleggende effekt for eksisterende teknologi og i form av systemtjenester som er helt nye, sier Hauge.

Han peker på at det i Norge vies mye oppmerksomhet mot de dyrere elbilene, som Tesla. Samtidig er det de rimeligere variantene som utgjør det store flertallet, understreker han.

- Istedet for å være sjalu, burde det norske folk slå seg på brystet, sier miljøtoppen.

- Dette er kanskje noe av det viktigste Norge har bidratt til i miljøkampen noensinne: å være tidlig-markedet og ha virkemidler til at man får risikotakere og teknologiske pionérer. Det er egentlig en helt fantastisk historie, sier Hauge.

Åpner dører

Som landets første Tesla-eier, har Hauge gått gradene etter at han sammen med pop-gruppen A-ha importerte den første elbilen til Norge i 1989.

Fra biler som kunne vært kjørt av "bestemor Duck" har man i dag biler som oppdaterer seg selv - og som bare blir bedre etter man har kjøpt dem, påpeker Hauge.

Sammen med Aha-vokalist Morten Harket (t.h.) importerte Bellona-leder Frederic Hauge  Norges første el-bil i 1989. Foto: Lise Møller/Scanpix
Sammen med Aha-vokalist Morten Harket (t.h.) importerte Bellona-leder Frederic Hauge Norges første el-bil i 1989. Foto: Lise Møller/Scanpix (Foto: VG)

- Det har jo vært fryktelig kjedelig, og sett ut som man kjører i Disneyland. Men, det har vært ekstremt viktig. I motsetning til eksempelvis Hydrogen, som i mye større grad har vært basert på forskning som skal gi gjennombrudd før man tar i bruk teknologien, har batteri kunne tas i bruk i nisjemarkeder. Og deretter vokse, sier Bellona-toppen.

Han mener Norges posisjon åpner det dører for både norske politikere og miljøorganisasjoner ute.

Dette bekreftes også av Elbilforeningen, der lederen Christina Bu i disse dager er i New Zealand for å fortelle om den norske elbilsuksessen.

- Vi får ukentlig henvendelser fra internasjonal presse, næringsliv og andre beslutningstakere. Andre land som jobber med å innføre elbilfordeler, diskuterer gjerne tilsvarende incentiver som Norge har, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i elbilforeningen til DN.

Må bli nummer én

Utviklingen møter imidlertid motstand fra lobby-virksomheten til en døende fossilindustri, hevder Bellona-topp Hauge. 

Videre mener han at debatten om store eller små elbiler er en avsporing, om man virkelig ønsker å komme bort fra fossilbil som nummer én-bil.

Foreløpig er det kun Teslas Model S som fungerer full ut som "nummer én"-bil, ifølge Hauge.

- Det er så viktig at vi ikke slår vekk virkemidlene nå, for å få elbil til å bli nummer én-bil på markedet, sier Hauge.

- Vi må forstå at når en så sinnsyk bil som Model X kommer på markedet, at vi har vært med på å lage markedet for den type biler som gjør at Tesla kan produsere billigbilen i 2018. Noe som kommer til sparke dette i gang, sier han.

Tesla avduker "folkebilen" Model 3 den 31. mars. Elbilen ventes koste rundt 30-35.000 dollar, under 300.000 kroner, og ha en rekkevidde på omlag 350 kilometer.

Skeptisk til hybridbiler

Bellona-lederen peker samtidig på at virkemiddelpakken er endret, blant annet med inntreden av hybdrid- og hydrogenteknologien, som har bidratt til et elbilsalget har stagnert.

- Det gjør at med dagens utrulling av elbiler, selv om den er høy i Norge, vil vi slite betydelig for å nå ikke-kvotepliktig sektor i EU sine målsetninger, sier Bellona-lederen.

Selv omtaler han hybridbiler som et blindspor, men ønsker hydrogen-teknologien velkommen.

Advarer

I en rapport tidligere denne måneden fastslår Transportøkonomisk Institutt (TØI) at endring av elbilpolitikken vil gi stor utslippsøkning.

Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt.
Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt. (Foto: Pressebilde)

- For et helt årskull av personbiler er utslippsøkningen cirka 160.000 tonn, eller like mye som hele den norske personbilparken slipper ut i løpet av 10 dager. Forskjellen mellom dagens situasjon for elbilen og eventuell innføring av engangsavgift og moms, er faktisk så stor, sier TØI-forsker forsker Lasse Fridstrøm til elbil.no.

I forrige måned viste en rapport utarbeidet av analyseselskapet Bloomberg New Energy Finance at selv uten subsidier vil det være billigere å kjøre elbil enn bensin og diesel etter 2025. 

I 2040 kan elbilene utgjøre 35 prosent av verdens småbilsalg, hevdes det.

Les også: Elbilene skaper neste oljekrise

Øker

Bellona-topp Hauge tror at når man nærmer seg år 2020, vil det være svært få biler globalt som ikke leveres med elektrisk drivlinje.

Han viser til at Tesla nå er merselgende i høysegmentet i USA enn for eksempel BMW.

- Det går på at i en vanlig forbrenningsbil er det 2000 bevegelige deler, i en elektrisk bil er det rundt 20. Driftskostnadene er også så enormt mye lavere, sier han.

Teknologien blir også stadig rimeligere. Prisen på batterier er halvert på fem år, påpeker Bellona-sjefen.

Samtidig har tradisjonsrike fossilbilprodusenter som Porsche, Audi, Volkswagen, Ford og GM alle varslet nye elektriske modeller. I Kina bygger bilprodusenten "Build your dreams" (BYD) en ny gigantfabrikk for elbilproduksjon.

- Jeg mener vi skal ha elbilordningene til den siste bensinbilen er borte. Og så mener jeg at avgiftstrykket på bensin og diesel må økes gradvis for å kompensere for bortfall av inntekter, sier Hauge som etterlyser en grundig utredning av de relaterte helsekostnadene.

- For samfunnet er behovet totalt sett mindre for avgifter for å dekke skadevirkningen av privatbilsektoren med elbil enn med fossilbil, og det arbeidet er ikke gjort ordentlig. Inntil det er gjort, så er det helt feil. Og inntil vi kan se at vi har nådd EUs klimamålsetning, så er det helt feil å forandre på noen ting som helst i negativ retning, sier han.

Les også: - Ikke bruk mobilen i påsketrafikken

Så mye koster Maseratis SUV

Åtte av ti nordmenn bekymret for klimaendringene
 

Se DNtv:

- Kan ikke bli noe annet enn verdens beste bil
Slik høres det ut når AMG har tuklet med Mercedes-motoren.
03:15
Publisert:

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.