Ny bilteknologi krever annet utstyr, andre rutiner og andre slokkemetoder ved brann, sier brigadeleder i Bergen brannvesen, Kjell Ove Christophersen til NRK.
Selv om salget av elektrisk drevne biler har økt kraftig i Norge de siste årene, har brannvesenet fortsatt lite erfaring med å slukke branner i slike kjøretøy.
Dette er også årsaken til at brannvesenet setter inn ekstra biler når de rykker ut til ulykker der en elbil er involvert.
– Siden teknologien er forholdsvis ny, vet en ennå lite om brann i slike biler, sier brigadelederen.
I tradisjonelle biler vil det være mulig å slukke med normale mengder vann, mens en brann i en elbil vil ha så høy temperatur at vi trenger enorme mengder vann for å slukke en fullstendig utviklet brann, forklarer han.
Sjefingeniør for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav, bekrefter at branner i el- og hybridbiler skiller seg fra branner i vanlige biler.
– En vanlig brann kan en slukke med vann og skum, men her må batteriet kjøles ned langsomt og lenge. Men vi har ingen grunn til å si at det brenner oftere i elbiler, eller at det er farligere enn en brann i bensin- og dieselbiler, sier han.
Les også: Tok studiepause for å jobbe
- En helt annen tid med mye nye penger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.