Tesla-aksjen faller hardt på teknologibørsen Nasdaq etter å ha lagt frem fersk statistikk på antall leverte biler i fjorårets siste tre måneder søndag.
Elbilprodusenten oppnådde produksjonsmålet om 50.000 biler i 2015, men antallet biler levert i fjerde kvartal kom inn i den lave enden av tidligere guidede intervall.
Selskapet leverte 17.400 biler i fjerde kvartal 2015, opp fra rekorden i foregående kvartal på fra 11.603 biler, ifølge marketwatch.com.
Oppgangen var imidlertid ventet, ettersom Tesla hadde guidet levering av 17.000 til 19.000 biler i fjorårets siste tre måneder.
Ny rekord
Tesla opplyser imidlertid at salget av Model S er opp rundt 75 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode 2014, ifølge CNBC.com.
Tesla leverte 17.192 Model S og 208 enheter av luksus-SUVen «Model X» i fjerde kvartal, mens det ble produsert 507 eksemplarer av Model X i perioden, ifølge marketwatch. Den første Model X ble levert i september.
"Model X-leveransene er i tråd med svært tidlige faser av vår Model X-produksjonsøkning, i det vi prioriterer kvalitet over alt annet. Produksjonstrykket har økt eksponensielt, der den daglige produksjonsraten i årets siste uke er i ferd med å nå en produksjon på 238 Model X-kjøretøy per uke", heter det i selskapets melding til amerikanske børsmyndigheter.
Tesla-sjef Elon Musk anslo i september at 25.000 kunder hadde forhåndsbestilt Model X online eller i Teslas butikker, og at det ville ta mellom åtte og tolv måneder for levering av nye ordrer, ifølge CNBC.
Les også: Tror Model X blir altfor dyr
Tror California prioriteres
Analytiker Trip Chowdhry i Global Equity Research ventet på forhånd at Tesla ville ha produsert 18.300 biler i fjerde kvartal ifjor, men at Model X-leveransene ville være under 300.
Han antar at de fleste Model Xene har gått til kunder i California, ventelig for at Tesla kunne respondere kjapt for eventuelle problemer, ifølge marketwatch.
"Model X blir stadig mer synlig i Bay Area (San Francisco-området, red.anm) nå", skrev Chowdry i en oppdatering ved årsskiftet.
Analytikeren anslår at hele 98 prosent av kjøperne nå velger Teslas autopilot-pakke som ekstrautstyr, som i USA koster 2500 dollar, og som gjør bilen i stand til å kjøre selv mens sjåførens hender er på rattet og automatisk parkering.
I blinde
Chowdry påpeker også at Teslas konkurrenter "ikke har peiling" og sammenligner det med hvordan mobilprodusentene Blackberry og Nokia med flere (ikke) møtte konkurransen med Apple, da Iphone ble lansert i 2007.
Flere bilprodusenter, inkludert Volvo, Audi og Porsche, har imidlertid uttalt ambisjoner om å produsere helelektriske biler.
Les også: Volvo-sjefen: - Vi trenger en helelektrisk bil og Mystisk Tesla-utfordrer gir full gass med nytt «super-team»
"Spørsmålene man må stille disse Tesla-dødarene er... hvor er gigantfabrikken deres? Hvor er deres sky-it-plattform? Hvor er deres maskinlæringsplattform? Hvor er deres supercharger-nettverk? Hvor er butikken deres?", skriver analytikeren.
Les også: - Tesla, se opp! og På full fart mot en elektrisk fremtid
Wall Street er imidlertid ikke like begeistret etter at leveringstallene for fjerde kvartal ble offentliggjort.
Tesla-aksjen er ned 7,2 prosent til 222,6 dollar på Nasdaq, som i likhet med øvrige nøkkelindekser faller hardt mandag.
Les også:
Wall Street faller hardt på global uro
Ny Mercedes:
S-klasse for terrenget
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.