Mandag ble Volkswagen saksøkt av amerikanske myndigheter etter høstens store dieseljuks-avsløringer. Dagen etter viste den tyske bilgiganten hvordan de tror fremtiden under den store elektronikkmessen i Las Vegas.
Les også:
Volkswagen-sjefen reiser til USA for å drive brannslukking
Budd-e heter denne konseptbilen som er den første bilen laget på en ny plattform for elektriske biler kalt MEB. Kommende modeller som kommer på denne plattformen er Porsche Mission-E og Audi e-tron quattro. Volkswagen hevder biler bygget på denne plattformen skal kunne fungere som eneste bil for en rekke familier, med passe rekkevidde og brukervennlighet til en pris som hittil ikke har vært mulig å få til.
Les også: - Tesla, se opp!
Konseptbilen har en batteripakke på 92,4 kWh som skal gi en rekkevidde på 533 kilometer. Det er 5 kilometer mer enn Tesla Model S med største batteripakke. Batteriet skal kunne lades opp til 80 prosent av kapasiteten på en halvtime. Plasseringen av batteriene og de elektriske motorene er gjort slik at de skal ta minst mulig plass. De flate batteriene ligger under gulvet. Fireseteren har en lengde på 4,60 meter og en bredde på 1,94 meter. Det betyr at den er større enn Volkswagen Touran, men omkring 30 centimeter kortere enn Multivan.
Bilen får firehjulsdrift ettersom den har en motor foran og en bak, med en samlet effekt på 225 kW. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t og null til 96 km/t (60 mph) går på 6,9 sekunder.
Innvendig skal bruken av knapper være på et minimum ettersom det meste kan kontrolleres via stemmestyring, trykkfølsomme skjermer og gestikulasjon, litt slik som allerede finnes i den nye generasjonen av BMWs mest luksuriøs modell 7-serien.
Les DNs test av BMW 7-serie her: Ypperste bayer (DN+)
Kameraer registrerer også om baksetepassasjerer skal gå ut, og åpner dermed skyvedøren automatisk. Dørene åpnes også fra utsiden ved en enkel håndbevegelse, eller en fotbevegelse for å åpne bakluken.
Over 17 prosent av det norske personbilsalget i 2015 var elektriske biler. Ifjor ble det registrert 25.779 elbiler i Norge, 10.450 av dem kom fra Volkswagen, hvorav nesten 9000 var E-Golf, og resten E-up.
Første modell basert på samme plattform skal komme så tidlig som i 2018.
Les også: På full fart mot en elektrisk fremtid
Nyskapende Tesla-konkurrent avduket for første gang
Se Audis toppsjef snakke om Audis kommende elbil:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.