Selv om markedsandelen for elbil var 17 prosent ifjor, velger fortsatt over 4 av 5 bensin- eller dieselbil når de kjøper ny bil.
Dette bekymrer Elbilforeningen, som mener det er altfor tidlig å snakke om reduksjoner i de økonomiske virkemidlene for økt elbildekning.
- Hvis fordelene fjernes for tidlig, vil markedet i verste fall kollapse eller begrense den gode utviklingen mot utslippsfri veitrafikk, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen til Dagens Næringsliv.
- Vi er på langt nær i mål enda, mener han.
- DNs påskequiz: Kan du mer om økonomi enn studentene?
Bilforlik
I utgangspunktet skulle elbilregiment vare til man hadde minst 50.000 elbiler på norske veier eller til år 2017.
I et bilforlik mellom FrP, Høyre, Venstre og Krf ifjor ble det enighet om å videreføre avgiftsfordelene, der Regjeringen har garantert for momsfritak frem til 2018.
Samtidig foreslår transportetatene i forslaget til Nasjonal Transportplan (2018-2029) at elbiler i fremtiden må gå fra ingen til lave avgifter.
- Kan lett bytte
Mens over 600.000 husholdninger i Norge i dag har to eller flere biler, utgjør elbil under tre prosent av bilparken.
Haugneland i Elbilforeningen registrerer at stadig flere gjør elbilen til nummer én bil, mens bil nummer to blir brukt til å komme seg til hytte og på reise.
- De aller fleste av dem kan lett bytte ut en av dem til elbil allerede i dag, sier Haugneland.
Dette bekreftes også av undersøkelsen "Elbilisten 2015".
Der svarer respondentene at elbilen i snitt dekker over 80 prosent av kjørebehovet for dagens eiere. Rundt 23 prosent klarer seg med bare elbil i husholdningen.
Lavpris selger best
Det ble registrert 25.799 elbiler i Norge i 2015, tilsvarende 17,1 prosent markedsandel.
Per utgangen av februar var det registrert 2562 nye elbiler (utenom bruktimport) siden nyttår, tilsvarende noe over 11 prosent av totalsalget på 23.155 personbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Mens Tesla Model S får mye oppmerksomhet, er det imidlertid folke-elbiler som VW e-Golf og e-up!, Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul med flere som utgjør det store volumet av elbiler i Norge (se tabell).
Rekkeviddedobling
Rekkevidde og ladepunkter angis ofte som de største ankepunktene for å anskaffe seg elbil. Også dette er i endring, mener Elbilforeningen.
Sett bort ifra Tesla, som allerede tilbyr en rekkevidde på 50 mil, kommer flere modeller med dobbel rekkevidde av dagens "standard" neste år, ifølge Haugneland.
Innen sommeren vil også doble hurtigladere være på plass hver 50 kilometer på hovedveiene i Sør-Norge, påpeker han.
- Rekkeviddeangst er oppskrytt. Det krever litt mer planlegging for å dra på langtur med elbil. Men i hverdagen opplever de fleste nok bare litt rekkeviddeangst i starten før de blir vant med elbilen og hvordan den fungerer, sier Haugneland.
Femten år
Direktør Erik Andersen i Bilimportørenes Landsforening mener økt rekkevidde og et godt utbygget ladenettverk vil være avgjørende for å gjøre elbilen til det foretrukne personbilvalget i årene fremover.
Samtidig må de økonomiske virkemidlene bestå frem til teknologiene er blitt modne, mener han.
- Null- og lavutslippsbiler vil være dominerende om 10-15 år, sier Andersen til Dagens Næringsliv.
Les også: Norge er verdens elbil-laboratorium:
- Istedet for å være sjalu, burde det norske folk slå seg på brystet
- Ikke bruk mobilen i påsketrafikken
Så mye koster Maseratis SUV
Åtte av ti nordmenn bekymret for klimaendringene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.