Når Mini endelig kommer i elektrisk utgave, er det dumt det ikke skal bygges flere av den.
BMW-eide Mini har nemlig bygget 600 elektriske testutgaver av den lille bilen, men sier selv at denne aldri vil komme i produksjon. Bilene er laget for å prøve ut elektrisk mobilitet, og vil ikke manifistere seg før en modell i BMWs nye miljøfokuserte undermerke "i" kommer i produksjon som Mega City Vehicle i 2013.
Les mer: BMW med nytt undermerke
Vi får noen timer med en tyskregistrert Mini E, en bil som er av de mer sportslige elektriske bilene som finnes.
Både utvendig, innvendig, og ikke minst på kjøreegenskaper minner den veldig om den vanlige Minien.
Trang
Plassen innvendig er derimot begrenset. Svært begrenset. Lithium-ion-batteriene er plassert der baksetet normalt sitter, i tillegg tar den noe av plassen som vanligvis er bagasjerommet. Det er derfor en ren toseter med ekstremt lite bagasjerom og kanskje den mest upraktiske Mini noensinne.
Og selv om batteriene tar stor plass, er ikke den praktiske rekkevidden mer enn 13 til 17 mil, oppgir produsenten selv.
Tung
På den positive siden, kan vi melde om engasjerende kjøreegenskaper, til tross for at bilen veier betydelig mer enn en vanlig Mini. Her har ingeniørene greid å kamuflere den ekstra vekten godt ved å plassere tyngdepunktet midt i bilen, og ganske lavt.
Med svært kontant gassrespons blir bilen morsom å kjøre, for kreftene er tilstede fra null. Best merkes det om du klemmer gassen for hardt, da spinner hjulene, nesten uansett hastighet.
Motorbrems
Litt uvant med bilen er den massive motorbremsen den byr på når du slipper opp gassen. Her skal det regenereres energi. Mer elegant er da løsningen i Volvo C30 Electric med et eget gir som gjør at bilen ruller fritt. Det kan være energi å spare på den måten også.
Les også: Sent, men godt
Lovende
Dessverre er altså bilen kun et eksperiment, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et vellykket sådan. Om man kunne argumentere med at det er en elektrisk bil, hadde kanskje drømmen om en Mini vært nærmere en realitet for mange.
Beholder BMW kreftene og de finfine kjøreegenskapene som de har greid å skape i Mini E i den kommende produksjonsbilen, er mye gjort. Om teknologifremskrittet også klarer å gi batteriene litt mindre volum og litt mer lagringskapasitet vil Mini Es hovedproblemer være løst. Plassen blir bedre og rekkevidden blir lengre.
Les også: Satser mer på Mini