SAS Gruppen leverer et resultat før skatt på -464 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2010, mot et resultat på -1.519 millioner kroner i samme periode året før.
Resultatet senkes kraftig av at selskapet hadde engangseffekter på -722 millioner svenske kroner i kvartalet, der restruktureringskostnadene var 434 millioner svenske kroner, mens tap på salg var 279 millioner kroner.
Ifølge estimater SME Direkt har innhentet var det i gjennomsnitt ventet et resultat før skatt inklusive spesielle poster på -183 millioner svenske kroner. Det var ventet restruktureringskostnader på 140 millioner kroner, melder TDN Finans.
Driftsresultatet i kvartalet ble -343 millioner svenske kroner (-1.415), mot ventet -115 millioner svenske kroner. Omsetningen var 10.559 millioner kroner (10.323), mens den på forhånd var ventet til 10.536 millioner svenske kroner.
Rettssaker og askeskyer gir smell
SAS kommer ut av 2010 med et stygt milliardunderskudd i bagasjen:
Årsresultatet viser et blodrødt underskudd på tre milliarder svenske kroner før skatt.
En stor del av underskuddet skyldes en rekke rettssaker og forlik som SAS har inngått i 2010. Dette har i alt kostet SAS rundt en milliard svenske kroner, mens askeskyen våren 2010 hadde en negativ effekt på rundt 700 millioner svenske kroner.
Tror på økte billettpriser
- Takket være Core SAS ser vi hvordan den underliggende lønnsomheten har blitt forbedret gjennom 2010, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en kommentar i årsrapporten.
Markedet er preget av gjeninnhenting, men fortsatt er prisutviklingen i enkelte av SAS-konsernets markeder svak - særlig i den danske Europa-trafikken, der det fortsatt er overkapasitet, forklarer han.
- De økende drivstoffprisene øker produksjonskostnadene våre, men kommer også til å påvirke billettprisene og dermed forbedre yielden for hele bransjen i 2011, kommenterer Gustafson.
Enhetskostnaden faller
Viktigst av alt er kanskje det at kostnadskuttene har fått gjennomslag i enhetskostnaden, som er redusert med over åtte prosent i 2010 sammenlignet med 2009, bemerker SAS-sjefen i årsrapporten.
- Det gjenstår dessuten ytterligere to milliarder i resultateffekt fra allerede gjennomførte kostnadstiltak. SAS´ kapasitet kommer i 2011 til å vokse på linje med markedet, noe som vil bedre produktiviteten og gjøre det lettere å senke enhetskostnaden enda mer, forklarer Rickard Gustafson.
SAS Gruppen
Les også: Sterk passasjervekst for SAS...
- SAS har ikke råd til billigbilletter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.