På Teslas årlige aksjonærmøte i California tirsdag snakket Tesla-sjefen Elon Musk om tingenes tilstand, samt ga noen glimt inn i fremtiden.
Norske erfaringer
Elbilprodusenten satser nå på det kinesiske markedet med store investeringer der. Men han sier også at de har lært av introduksjonen på andre markeder.
-Ulike markeder har ulike utfordringer. Dette kan være vanskelig å løse. Vi hadde noen problemer med strømnettet i Norge, som er vårt største salgsmarked per innbygger, de har et unikt strømnett, det tok oss flere måneder å komme til en god løsning. På nye markeder senker vi nå farten på introduksjonen, for vi vil ikke at folk skal ha dårlig opplevelser, sa Musk til aksjonærene.
Les hva Musk sa til DN tidligere i år: - Vi dummet oss ut
Musk er klar på at Tesla skal tenke helhetlig, slik at folk har en positiv opplevelse som Tesla-kunde.
- Folk skal like sin Model S bedre enn sitt eget hus. Vi vil være et produkt som gir folk glede, sa Musk.
Til eksisterende Model S-kunder kunne Musk love artige oppdateringer av programvaren senere i år. Blant annet på trafikkoptimalisert navigasjon, men også med personifisering av bilen. Man kan gi bilen navn, og den skal lære seg førerens oppførsel og tilpasse seg hva denne gjør.
Les DNs test av Tesla Model S: Tesla Model S: Elektrosjokket
Tredje generasjon
Et spørsmål fra salen gikk på navnet på Teslas kommende volummodell som går under betegnelsen "tredje generasjon" og som man før trodde skulle få navnet Model E. En bil som skal være rimelig, ha god rekkevidde og som er ventet i 2016.
-På spøk sa vi at vi hadde Model S og Model X, så vi må ta E, eller kanskje Y. Så fikk vi en telefon fra Ford om at de ville saksøke oss for å bruke navnet Model E. Ford tar livet av sex, det er forferdelig, sa Musk til stor latter fra salen. Han kunne berolige tilhørerne med at de nok kom opp med et bra navn etterhvert.
Seter som kunst
Før den tid er en suv-modell på trappene. Musk lover at Model X som skal komme i 2015, ser bedre ut enn prototypen vi hittil har sett på bilder.
-Som regel er produksjonsmodeller kjedeligere enn konsepter. Hos Tesla vil vi ha det omvendt. Vi vil lage spektakulære biler som tar pusten fra folk, sa Musk, som innrømmer at det er vanskelig.
- Falkevingedørene og andre seterad. Vi vil at det skal være et stykke kunst. Det er bare et sete, men vi ønsker at det kunne vært stilt ut på museum, sa Musk.
Bedre enn BMW
Musk sa han er overrasket over at det ikke er noen seriøse bilprodusenter som har engasjert seg i skikkelige elbilprogrammer.
-Det ville ikke vært døden for Tesla, jeg har et ønske om at alle biler skal bli elektriske. Bilmarkedet er enormt, og om alle biler som produseres i dag hadde vært elektriske, ville det tatt 20 år å ersatte alle konvensjonelle biler i verden, sa Musk.
En av aksjonærene mente det ville vært smart om Tesla hadde kommet med sin bil for massemarkedet så fort som mulig, ettersom interessen for BMWs elbil i3 var så stor.
- Vi kunne laget en bil som i3 nå, den hadde antakelig blitt bedre enn den. Den ville vært ok, men ikke fantastisk, sa Musk. Han pekte på batterileveranser som en hovedårsak til at Teslas rimelige volummodell ikke kan komme før i 2016, da Teslas såkalte giga-batterifabrikk er godt i gang med produksjonen.
Les DNs test av BMW i3: Biltest: BMW i3: Døråpneren
DN snakket med BMW-toppen Ian Robertson i starten av mai, forklarte han at BMW hadde valgt bort Tesla-modellen, blant annet på grunn av vekt og sportslighet.
Les intervjuet her: «Et fyrtårn» innen elbilavgifter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.