- Vet du hva, jeg sitter på kontoret på Jessheim nå og ser ut på el-sykkelen min som står ferdigmontert. Jeg skal ha min første tur med den i ettermiddag, og gleder meg til å teste den. Jeg har blitt hektet, forteller daglig leder Knut R. Svenningsen i Biltema Norge entusiastisk.
Han selger elsykler til rundt 6000 kroner, en god del rimeligere enn i spesialforretninger hvor prisene ligger på rundt 15.000 kroner og oppover.
Den siste uken er 633 sykler revet bort fra varehusene, 85 prosent flere enn på samme tid i fjor.
Og dét før sykkelsesongen i det hele tatt har startet. Til sammen i hele fjor solgte Biltema 2000 elsykler.
- Påsken var utrolig tidlig i år. Det er nå i midten av april at det virkelig braker løs, utdyper Svenningsen.
Før sesongen er over, regner han med å ha solgt mellom 3000 og 4000 elsykler.
- Elsalget har eksplodert for oss i år. Det har tatt helt avgårde. Vi har problemer med å ha nok elsykler på varehusene, sier han.
Utsolgt
Den samme tendensen bekreftes av administrerende direktør Bård Kristiansen bransjeforeningen Sportsbransjen AS. Tirsdag publiserte han rapporten for 2015 som viser at det trolig ble solgt rundt 20.000 elsykler i sportsbutikkene i Norge i fjor.
- Mange butikker ble utsolgt, og kunne solgt langt flere, skriver Kristiansen i rapporten.
Til DN opplyser han at antallet solgte elsykler trolig vil runde 30.000 i løpet av 2016.
- Det blir selvsagt litt gjetning, legger han til.
Det er flere grunner til at elsykkelsalget tar av, mener Kristiansen. At mange benytter den til å snike seg unna bilkø samtidig som de slipper å bli svette og dusje på jobb, er trolig en viktig årsak.
- Produktet har blitt kjent, det er veldig godt tilpasset norsk natur med masse tunge bakker. Og prøver du først en elsykkel blir du veldig fort frelst, mener han.
- På hugget
Landets største sportskjede, XXL, var blant forhandlerne som gikk tom for enkelte elsykkelmodeller i fjor. Det skal ikke skje denne sesongen, forsikrer nordisk innkjøper for sykkel Eystein Stokstad i XXL.
- Vi har kjøpt inn mer enn det vi i utgangspunktet ville ment var fornuftig. Vi har tatt skikkelig i, men vi merker at interessen er stor. I fjor solgte vi oss tom for mange modeller, det har vi lært av i år, sier han.
Etter å ha introdusert kundene for elsykler i 2014 har sportskjeden hatt en eksplosiv vekst, ifølge Stokstad.
Han vil ikke røpe eksakste salgstall, men forventer at elsyklene i år vil konkurrere med "vanlige" sykler rent omsetningsmessig.
En sykkel koster mellom 10.000 og 35.000 kroner hos XXL.
- Det har tatt helt av. Vi begynte å merke aksepten allerede i fjor. I år begynte vi å selge elsykler i midten av mars, selv om salget ikke er kommet skikkelig i gang. Folk er på hugget, mener han.
Doblet salg
Butikkjeden Clas Ohlson har solgt elektriske bysykler siden 2014. Prisen her ligger på rundt 9000 kroner.
Kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully vil ikke gå ut med nøyaktige salgstall, men forteller om dobling i antallet solgte elsykler siden oppstarten.
- Dette er tredje året vi selger denne sykkelen, og det går såpass bra at vi skal utvide sortimentet med en ny modell. Vi selger bra over hele landet, ikke bare i byene. Men Bergen utmerker seg, sier hun.
Foreløpig er det for tidlig å si hvordan salget har utviklet seg fra i fjor til i år, ifølge Tully.
- Men vi selger veldig bra. Det ser ut som en veldig god start, forklarer hun.
Les også: Sportsbransjen sliter, men én grossist økte omsetningen med 40 millioner
Se DNtv:
Her er årets sykkelnyheter:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.