På 90-tallet dominerte allværsjakken på det norske markedet. Og akkurat som den er Subarus nye crossover designet for et aktivt liv.
Kombinasjonen permanent firehjulsdrift og boxermotor er populært blant trauste nordmenn, og beholdes også i den nye XV. Skjønt, ny og ny... I praksis er dette en Impreza, jekket opp høyere enn noen annen Subaru, samt utstyrt med ekstra plast her og der. Da har man en bil i tiden, noe også 800 bestilte biler i Norge beviser. Nordmenn ønsker en praktisk, men kanskje ikke så stilren allværsjakke som viser at barskt friluftsliv er familiens viktigste fritidsaktivitet. En jakke som passer bedre i grisgrendte strøk enn på ball i byen. Akkurat som Subaru XV.
Men husk å holde tungen rett i munnen når du velger modell.
Skuffelsen
Sjelden har skuffelsen vært større enn da vi la ut på veien med Subarus nye gullgutt. Det skyldtes én ting; en totalt ubrukelig automatgirkasse.
Av uforståelige grunner er det mange bilprodusenter som velger å bruke trinnløse automatgirkasser, såkalte CVT-kasser. Ikke bare gjør den bilen lat og kjedelig, men kjøregleden forsvinner proporsjonalt med støynivået i bilen, det verste er at det koster 15.000 kroner ekstra. Enda mer uforklarlig er det at noen velger å kjøpe en bil med en slik girkasse. Enten er det beviset på at det fremdeles finnes mange overbevisende bilselgere der ute, eller at folk rett og slett ikke prøvekjører bilene de kjøper lenger. (Noe som kanskje kan være et poeng, da XV hadde solgt i 600 eksemplarer allerede før bilen var kommet til landet.)
Vår første testbil hadde den nye 1,6-liters bensinboxeren bygget av Subaru selv. Det som måtte finnes av krefter i den lille bensinmotoren blir effektivt kamuflert av den forferdelige girkassen. Ettersom bilen med 114 hestekrefter er noe undermotorisert, kreves det litt turtall om det skal røre på seg. Vel, dette er selve beviset på at en turtallskrevende motor og en trinnløs girkasse definitivt ikke hører sammen.
Video: - Dette må være verdens tregeste automatgirkasse
Dieselfrelser
Dermed var det en desto større glede at Subaru har en manuelt giret dieselversjon til samme pris. Den fantastiske dieselboxeren til Subaru er her trimmet ned fra omkring 150 til 109 hestekrefter. Dreiemomentet er likevel på 310 newtonmeter, så selv om den av og til føles litt rå og ubehøvlet, leverer den lille motoren overraskende bra fleksibilitet og kraft.
Når du først har valgt riktig motor, er det ikke så mange andre valg å ta, for Subaru leverer ikke automatkasser på sine dieselmotorer. Du kan riktignok velge mellom tre utstyrsversjoner, der forskjellen grovt sett er at toppmodellen har navigasjon og skinnseter.
Enkel smørbrødliste
Og litt i stil med få valg, er bilen i seg selv også særdeles ukomplisert. Interiøret består av en radio, nødblink og en knapp for antispinnen. Det eneste som kan forvirre litt er at det er hele tre hjul for klimaanlegget. Interiørkvaliteten er bedre enn før, selv om den helt stor premiumfølelsen bak rattet uteblir.
Subaruens store forse er finfine kjøreegenskaper og et suverent firehjulsdriftsystem. Sammen med bakkekl#229en på 22 centimeter gir det en uovertruffen fremkommelighet. Styringen er relativt direkte, og bilens stabilitetskontrollsystem luker vekk understyring og gir en ganske dynamisk karakter når bilen presses litt ekstra. Om du da ikke går for den kastrerte automatutgaven som kveler all interesse for alt annet enn å komme frem til målet og sette fra seg bilen.
Boxermotorens ganske så bakkenære tyngdepunkt utligner de ekstra centimeterne med bakkekl#229. Kanskje kunne Subaru dempet noe av stivheten over dumper, men da hadde bilen krenget en del mer. Bilens demperegenskaper er dermed et ganske godt kompromiss, som heller mot det sportslige.
Velger du en passelig oppsiktsvekkende farge, som vår oransje bil, blir likheten med en allværsjakke nesten overveldende. Noe grelt som duger i all slags vær, all slags terreng og ikke er for pretensiøst, men folkelig og solid. En ekte Norgesvenn i kompaktklassen.
Store bilder:
Les også test av Passat Alltrack: Den perfekte Passat