Hvorvidt man egentlig har bruk for en bilmodell er strengt tatt et idiotisk spørsmål. Selvfølgelig har vi bruk for nye bilmodeller. Det bidrar jo til den darwinistiske evolusjonen vi må ha i bilverden. Alternativet ville vært at vi alle kjørte Volkswagen Avensis.

Med Audi kan man imidlertid enkelte ganger lure på om man har bruk for absolutt alle derivatene tyskerne trekker til torgs. Dette blir satt på spissen med den lille suv-en Q3, hvor Audi fyller igjen nok et hull i porteføljen som man egentlig ikke visste eller brydde seg om at var åpent.

Fra før finner vi i praksis bare BMW X1 i denne ytterst smale nisjen, men nå kommer også Land Rover med sin konkurrent.

At Audi har lagd en bra bil er det ingen tvil om. Til å gjøre det motsatte er ingeniørene alt for flinke og hyllevarene fra Volkswagen, som bilen er satt sammen av, altfor bra. Ta for eksempel motoren. En toliters diesel er absolutt og hundre prosent perfekt på denne bilen, selv om livet selvfølgelig er altfor kort til å kaste bort på firesylindret dieselfjas. Den glimrende syvtrinns automatkassen med dobbelklutsj er så godt som klasseledende, og en drøm å bruke. Firehjulsdrift sørger for at bilen ikke er plagsomt forhjulstrekket, og kjørekomforten er bra der man sitter høyt og ganske bra i gode seter, i alle fall i forsetene. Bilen er helt udugelig som terrengbil, men passer fint for nedsnødde og dårlige bygater. Kort sagt: dette er en veldig lite barsk suv som nok kan appellere om ikke annet til kvinner som ikke er spesielt interesserte i bil.

 

Det innvendige designet er trygt og godt i Audi-land, med «artige» geometriske figurer som rammer inn alt av utstyr og konsoller. At det er lys i rammen rundt dørhøyttalerne foran gjør sitt til å dekke over at det er spart inn en god del ellers i denne lille suv-en.

Som sjåfør savner man for eksempel med en gang det glimrende betjeningskonseptet av multimedia som Audi har på sine større biler. Der er alt samlet rundt girspaken i en meget intuitiv og brukervennlig løsning. På Q3 er det tradisjonelt og traust bygd opp. Materialvalget i cockpit er heller ikke imponerende high class, men bilen er da også litt billigere enn for eksempel en tilsvarende BMW X1. Kupeen er ellers unødvendig trang, selv om det er en liten bil. Og det hele skyldes det ytre designet.

Det er ett eller annet med eksteriøret på Q3 som gjør at den ser noe merkelig ut. Det er en total disharmoni mellom kroppen (karosseriet) og hodet (kupeen). Det ser rett og slett ut som bilen har en kromosomfeil. På medisinsk fagspråk kalles det «microcephali», og slår du for eksempel opp i Wikipedia, er det en slående likhet på dette syndromet og Audi Q3. Dette er selvfølgelig en fullstendig usaklig kritikk, og også et argument som kan brukes mot biler som BMW X6 og andre, men Audi kan uansett definitivt tilby flottere biler enn Q3.

Designet gjør også sitt til at bagasjeløsningen er oppsiktsvekkende dårlig. Bagasjerommet er knøttlite, lasteterskelen veldig høy og akterporten på bilen stjeler masse plass. Og plass er det heller ikke mer enn det må være av i baksetet. Det at bilen er så kort, fører for eksempel til at bakdørene er veldig smale. To voksne sitter akseptabelt i baksetet når de først har greid å snike seg inn den smale dørporten, men midtsetet er bare dårlig og ubrukelig.

Kjøreegenskapene er som forventet på en Audi. Forutsigbare, stødige og ikke spesielt spennende. Og der ligger også mye av problemet med Q3. Den er så dørgende kjedelig i hele sitt vesen. Satt opp mot for eksempel Land Rover Evoque, som kommer i DN snart, er Q3 så usigelig trist og traurig. Bilen skylder utstråling, og flyter bare på Audis gode navn og rykte. Hadde det ikke vært for nettopp det, ville de nevnte darwinistiske prinsipper ført til at Q3 forble en parentes i bilhistorien.



Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.