Sintra, Portugal: Den sosiale mobiliteten bilene fra Volvo har vist de siste tiårene, er et sosiologisk interessant studie. Med nye Volvo S60 blir dette virkelig satt på spissen.
Legger man forgjengere som de rimelige, nøkterne og egentlig ganske triste modellene 340/360 og 440/460 til grunn, og så ser på dagens nye S60, er det dramatiske endringer. Det kantete, snusfornuftige gamle Volvo-DNA-et er blitt skiftet ut med avrundede, frekke linjer som selv den mest hippe, nyfriserte 7-Eleven-ansatte partysvenske kan akseptere som «fresh». Det kan se ut som Volvos mellomklassebil har gått fra industriarbeider Medel Svensson til Stureplan-yuppi med glatt tilbakestrøket hår. Klassereisen er forsåvidt et godt bilde på det skandinaviske sosialdemokratis utvikling, og det kan høres ut som dårlig nytt, men ikke i S60s tilfelle.
I god svensk bilfabrikktradisjon har Volvo ventet hele ti år på å skifte ut sin S60. Utgående modell var riktignok gammel, men den sto seg designmessig bra. Linjene er blitt videreutviklet ved å bøye og tøye. Bilen er moderne og tidsriktig avrundet, og om det ytre er bare én ting å si: S60 er en veldig flott bil.
Les også: Göteborgs peneste
Innvendig er det mer skandinavisk ryddig og nøkternt enn utvendig, men også her er S60 helt i toppklasse. Kupeen er på størrelse med storebror S80, og komforten er følgelig upåklagelig, selv om takhøyden bak ikke er større enn strengt tatt nødvendig.
I en stadig tøffere konkurranse med en mer ensartet bilflora, forsøker Volvo å dyrke sin egenart ved å fremheve sikkerhet. I så måte er S60 stappet full av forskjellige tekniske innretninger som skal hindre at man dummer seg ut i trafikken. Volvo har nemlig satt seg det mål at «ingen skal dø eller bli alvorlig skadd i en Volvo i 2020» - noe som er omtrent like rørende naivt som å tro på en verden uten krig. I praksis manifesterer denne paternalistiske Volvo-tankegangen seg gjerne i teknologi som baserer seg på at bilen via et kamera ser og prosesserer hva som skjer i front, hvorpå den for eksempel bremser opp hvis en fotgjenger skulle forville seg ut i veien. Videre har Volvo installert en luftvernsirene, sannsynligvis hentet fra sivilforsvaret, hvis du skulle være så uansvarlig å kjøre uten sikkerhetsbelte. Blindsone- og filvarsler er selvfølgelig også på plass. Siste på sikkerhetsfronten er en fullstendig sentralovervåkning trolig inspirert av George Orvilles bok «1984». Skulle for eksempel en airbag bli utløst, eller nødknappen bli trykket inn, går alarmen hos et sikkerhetsselskap, muligens også hos PST, UP, Säpo og CIA. Data om antall passasjerer, temperatur i kupeen, kartkoordinater et cetera blir dermed formidlet over telenettet. Sentrallås og kupévarmer kan fjernstyres via dette systemet som helt sikkert kan bli interessant for Datatilsynet også.
Les også: Skrytetesten som gikk galt
Under testkjøringen i Portugal fikk DN prøve alt fra den nye D3-dieselmotoren til T6-bensinmotor på over 300 hestekrefter. Det som imponerte helt klart mest, var den lille femsylindrede dieselmotoren på 163 hestekrefter. Selvfølgelig er det bestandig artig med firehjulstrekk og en diger bensinmotor. Men med 304 hestekrefter holder ikke bilen det den på papiret lover. Til det er fjæringen for myk og automatkassen for dårlig. Det er mye mer komfort enn sport.
Motorene til Volvo er etterhvert blitt flotte og kraftfulle, men svenskene mangler som nevnt mye på girkassene. En ganske sløv sekstrinns automatkasse straffer bilen på flere områder. Manuellkassen er heller ikke den mest sportslige og presise. I den harde konkurransen, der tyske prestisjemerker kjører på med lynraske åttetrinns automatkasser, bør dette bli bedre hos Volvo. En treg automat koster også mye penger i form av for høye utslipp med dertil avgifter.
Ser man bort fra girkassen, kjører bilen godt. Et stivt karosseri, fin og presis styring samt god komfort sørger for en hyggelig kjøretur. At bilen i utgangspunktet er forhjulsdrevet, er gledelig godt skjult.
Volvo har som ambisjon å konkurrere mot BMW og Audi, og nye S60 tilbyr mange kvaliteter som kan utfordre tyskerne. Snart kommer stasjonsvognutgaven, og den vil nok slå an enda bedre i Norge. Men fortsatt mangler Volvo noe på det sportslige. Eksteriøret og image er imidlertid på plass. Og Volvo er definitivt ikke født sånn. S60 er blitt sånn.
Se video fra lanseringen av Volvo S60 i Geneve tidligere i år:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.