For noen år tilbake var det flere produsenter av luksusvarer som kastet seg inn i pc- og mobilbransjen. Ferrari, Lamborghini og Koenigsegg satte sine farger og logoer på bærbare pc-er, mens Armani, Gucci, Dolce & Gabbana og Prada gikk inn for å prege mobiltelefoner. Dette gikk fort over, og det har vært stille fra motehusene hos mobilprodusentene en stund.

Unntaket er Prada, som fortsetter sitt samarbeid med LG for tredje gang. Denne gangen er telefonen mer sentralt plassert ytelses- og funksjonsmessig enn tidligere. Og designlista er lagt enda litt høyere enn sist.

Design
De som kjenner Prada bedre enn meg forteller at de er opptatt av enkelhet og lær. Det kan man kjenne igjen i telefonens ytre. Kantene er utført i oksidert metall eller metallisk hardplast som gir et eksklusivt, men ikke prangende uttrykk. Skjermen fyller ikke hele rammen, men er omsluttet av en sort passepartout. Nederst på fronten er de fire vanlige funksjonsknappene man har i Android. Disse er optiske, altså berøringssensitive og opplyste. Dessverre slukker de alltid etter et par sekunder, så man ser dem nesten aldri når man trenger dem.

Et kjekt grep er en skyvbar luke som skjuler ladekontakten som ellers ville stått frem som et sår i utseendet.

Baksiden har Prada lagt mye arbeid i. Visstnok har de brukt enormt store ressurser på å imitere sin egen lærdesign, Saffiano, i plast. Spør du meg, ville det vært ekstremt mye stiligere om de faktisk brukte lær på baksiden. De har uansett laget et bakdeksel i plast som skal være en tro kopi av deres egne lærprodukter. Det ironiske her er at Prada utviklet sitt særegne Saffiano-mønster for at det skal være vanskelig å kopiere.

 

Brukeropplevelse
Det er selvsagt ingen overraskelse at Prada også ønsker å legge sin designmessige hånd om det grafiske uttykket på skjermen. De har tegnet om alle ikoner på alle standardapplikasjoner som ligger på telefonen. Unntaket er Googles egne applikasjoner, som har beholdt sitt originale utseende.

Dette krever litt innsats å bli vant med, fordi ikonene ikke er så lett gjenkjennelig. Men det går fort over. Ikonene man legger på hjemme-skjermen (skrivebordet) kan man også bytte ut for å få et helhetlig utseende. Prada og LG har laget over 100 egne ikoner man kan bytte ut selv. Mange av disse er laget spesielt for Gmail, Facebook og andre populære tjenester «alle» bruker. Når man åpner en app, ser den selvsagt ut som på andre telefoner.

En annen detalj LG har sørget for er NFC, eller nærfeltskommunikasjon. Dette er den teknologien som gjør at du i løpet av året kan bruke mobilen som betalingskort i butikken. Man skal ikke se bort fra at Prada og LG har sett an sin målgruppe til muligens å bestå av individer med høy shoppingfrekvens.

 

Multimedia
Det er ingenting i veien med skjermkvaliteten på Prada 3.0. Den har ikke den beste skjermen på markedet, men den er bra nok til å se film og bilder på. Lydkvaliteten på musikk og film er midt i feltet, men lydkvaliteten under samtaler er dessverre i det lavere sjiktet.

Kameraet på åtte megapiksler tar bilder av god kvalitet. Skal jeg utsette noe på kameraet må det være hastigheten på fokusering og utløseren.

Konklusjon
Prada og LG har fått til en bra og annerledes telefon, men dessverre føles den ikke så eksklusiv som man kunne ønske. Hadde de knallet til med lær, eller imitert lær, på baksiden og tilgang til en eksklusiv tjeneste eller andre fordeler ville produktet falt lettere inn i luksussegmentet. Men når prisen settes til under 4.500 kroner hos nettbutikkene er jo eksklusivitet tydeligvis ikke så viktig for LG og Prada.

Vil du har en bra smarttelefon som skiller seg ut, bør Prada phone by LG 3.0 – som er barnets fulle navn – stå langt oppe på kandidatlisten.

Spesifikasjoner finner du på LGs nettsider.

Les flere tester i vår testseksjon.