- Den kommende Auris har større salgsvolum, men nye Rav4 blir en svært viktig modell for oss neste år, sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, til DN.no.
Toyotas kompaktsuv har hatt en klar svakhet; at det rett og slett er for liten plass i den for vanlige familieaktiviteter.
I Los Angeles ble onsdag kanskje den viktigste nyheten for oss i Norge presentert; en ny generasjon Rav4 som er utbedret på dette punktet.
Og spranget fra første versjon som kom i 1994 er stort. Den gang kom den som en slags tredørs bysuv som bare var 3,69 meter lang.
Større
Rav4 får en utvendig lengde på 4,57 meter og en akselavstand på 2,66 meter, noe som skal øke innvendig plass betydelig. Lengden er dermed økt med 21 centimeter sammenlignet med dagens modell. Den er også tre centimeter bredere, og noe lavere.
Avstanden mellom første og andre seterad er nå i følge Toyota best i klassen med 97 cm og et tynnere forsete gir økt benplass i baksetet.
Lengden på lasterommet er økt, noe som gir et bagasjerom på 547 liter. Rommet under gulvet er også økt til 100 liter. Den utgående modellen har et bagasjerom på 470 liter.
Den noe upraktiske sidehengslede bakdøren er erstattet av en topphengslet variant, som kan utstyres med elektrisk operasjon. Lastehøyden skal være den laveste i sin klasse.
Vesentlig billigere
Rav4 følger med i tiden og kommer også uten firehjulsdrift. Kombinert med en ny toliters dieselmotor på 124 hestekrefter kommer denne modellen til å bidra til at prisene på Rav4 synker drastisk. CO2-utslippet er på lave 127 gram per kilometer. Tør vi tippe på en pris på drøye 300.000 kroner?
- Vi tar nå inn den forhjulsdrevne varianten, da den kommer med en helt annen motor som gjør at prisen synker, sier Espen Olsen.
Ellers kommer bilen med en toliters bensinmotor på 151 hestekrefter og en 2,2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Begge disse alternativene har firehjulsdrift, og man kan i bensinversjonen få den med en CVT-girkasse, mens dieselversjonen kan velges med "ekte" automatgir.
Gjennomsnittlig forbruk er ned med 12 prosent. Utstyrsnivået er noe opp, og det samme er vekten. Til sammen bidrar dette til at vi regner med at prisene på de firehjulsdrevne modellene holder seg omkring dagens nivå.
Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men opptil 50 prosent fordeles til bakhjulene ved behov. Når bilen er i sport-modus, overføres krefter til bakhjulene så fort rattet beveges, noe som skal gi mer dynamiske kjøreegenskaper. Bilen kan låses med 50/50 foran/bak, men det virker ikke over 40 km/t.
- Vi får nå fire svært sterke kort neste år; Yaris, Avensis, nye Auris og den nye Rav4, sier Olsen. Kanskje er det disse fire som skal hjelpe Toyota å nå salgstoppen blant personbilene igjen.
Den nye Toyota Rav4 lanseres i Norge i mars.
Her er testen av modellen som kom i 2006: Større, bedre og dyrere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.