Regjeringen trekker Stoltenberg II-regjeringens forslag om å øke satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften.

Dette begrunnes med at disse satsene allerede er svært høye, og en ytterligere økning vil blant annet gi økt avgift for en del store familiebiler.

Dermed skrotes den avgåtte regjeringens forslag om å øke satsene i CO2-komponenten for biler med CO2-utslipp over 160 g/km med fem prosent, og for biler med utslipp over 230 g/km økes med 20 prosent.

- Suvsegmentet vokser, og er viktig for kundene og grei business for oss, men ikke for miljøet, sier Toyota-sjef Lars-Erik Årøy til DN.no.

Det som derimot beholdes fra den forrige regjeringen, er at innslagspunktet for CO2-avgiften reduseres fra 110 g/km til 105 g/km.

- Dette straffer volumbilene som bidrar til reduserte utslipp. Det må være feil at de straffer de som ligger mellom 70 og 110 gram per kilometer, sier Årøy.

Også bilbrukerorganisasjonen NAF stusser på endringene regjeringen gjør i engangsavgiften, slik at vanlige biler blir litt dyrere, mens de mest forurensende bilene blir billigere.

Les den avgåtte regjeringens forslag her: Slik blir bilavgiftene

Gjennomsnittelig Co2-utslipp for nye personbiler i oktober, var 118 gram per kilometer. Til og med september 2013 er det kun åtte bilmerker som er registrert i Norge som hadde et gjennomsnittsutslipp på over 160 gram per kilometer. Blent dem var Jaguar, Land Rover, Jeep, Porsche og Aston Martin.

Mindre på effekt
Statens inntekter foreslås fortsatt holdt på om lag uendret nivå ved mindre reduksjoner av effektkomponenten enn regjeringen Stoltenberg II foreslo. Den avgåtte regjeringens forlag var å redusere effektavgiften med 17 prosent, dette har den nye regjeringen justert til om lag 14 prosent reelt.

De øvrige forslagene til endringer i engangsavgiften fra regjeringen Stoltenberg II opprettholdes.

Omregistrering
Stoltenberg II-regjeringen foreslo også å redusere omregistreringsavgiften med i gjennomsnitt 12,5 prosent. Det gis særlig store lettelser til en del typiske næringskjøretøy og de fleste tilhengere. Omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy ble foreslått erstattet med en økning av miljødelen i vektårsavgiften for tyngre kjøretøy.

Regjeringen foreslår at disse forslagene opprettholdes.

Mindre til lading
Støtten til det statlige organet Transnova, som jobber for mer miljøvennlig transport, reduseres med 20 millioner kroner. Den avgåtte regjeringen har da allerede foreslått å redusere tilskuddet med 17,6 millioner kroner fra inneværende år. Med omlag 50 millioner kroner å rutte med vil det bli langt færre hurtigladere for elbiler i 2014.

- Dette er mildt sagt katastrofe. Finansminister Siv Jensen har ikke sagt noe om at penger til dette området eventuelt kan komme fra et annet sted, og jeg har heller ikke funnet noe som tyder på det. Jeg er svært skuffet, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening i en pressemelding.

Les også: Vil ha bedre elbil-fordeler

Engangsavgift på kjøretøy