Marerittuke for den svenske batterigiganten Northvolt

De har mistet storkontrakt med BMW, droppet fabrikkplaner og må hente mer penger i ny emisjon. Et tredje dødsfall blant de ansatte på det første anlegget etterforskes.

Northvolt har fått den ene dårlige nyheten etter den andre den siste uken. Bildet er fra anlegget i Västerås.
Northvolt har fått den ene dårlige nyheten etter den andre den siste uken. Bildet er fra anlegget i Västerås.Foto: Helena Soderpalm/Reuters/NTB

Samtidig som det har vært oppoverbakke for norske batterisatsinger, spesielt Freyrs prestisjesatsing i Mo i Rana, virket det lenge som ingenting kunne stoppe Northvolt i Sverige. Selskapet var ute av startgropen tidligere enn de norske, og har de siste årene sikret seg store mengder kapital og kontrakter.

Den siste uken har imidlertid de dårlige nyhetene kommet på rekke og rad.

Store tap

Det begynte allerede tidligere denne måneden, med en skrekkbeskjed fra sjefen for Northvolts første fabrikk i Skellefteå i Nord-Sverige.

Batteriselskapet har fortsatt til gode å publisere sin årsrapport for 2023, men Mark Duchesne uttalte til Dagens Industri at de siste tre månedene i fjor var «det verste kvartalet i min karriere». I de tre første kvartalene i fjor tapte selskapet 11 milliarder kroner.

Et Northvolt-anlegg i Skellefteå.
Et Northvolt-anlegg i Skellefteå.Foto: Northvolt

Produksjonen av battericeller er i gang etter flere års forsinkelser, men har ikke levert i det tempoet som var ventet. Mye av produksjonen har også gått rett til resirkulering, sa Duchesne.

Mandag 17. juni meldte så DI at Northvolt, bare noen måneder etter at selskapet var ute og hentet hele fem milliarder dollar i prosjektfinansiering, planlegger en ny emisjon.

Bare to dager senere ble det kjent at selskapet skrinlegger sine planer om en fabrikk i Borlänge og selger tomten den skulle stå på.

Mister storkontrakt

Som om ikke det var nok: Torsdag kom nyheten i tyske medier om at bilprodusenten BMW har trukket en bestilling verd to milliarder euro (over 22 milliarder kroner). Ifølge Manager Magazin skal det skyldes produksjonsutsettelsene og kvaliteten på batteriene. Northvolt skal ha informert sine investorer om den tapte ordren i slutten av mai.

BMW er selv blant eierne i Northvolt, og også en av de viktigste kundene.

– Northvolt og BMW har i fellesskap besluttet å fokusere Northvolts aktiviteter på ambisjonen om å utvikle neste generasjon battericeller for BMW, sa Northvolts kommunikasjonssjef Matti Kataja til DI denne uken.

Northvolt har riktignok fortsatt en ordrebok på over 50 milliarder dollar, og selskapet fastholder sine ekspansjonsplaner.

I tillegg meldte svenske medier torsdag om et nytt dødsfall blant de ansatte på Skellefteå-anlegget, som følger to tidligere i år. Alle tre arbeiderne er funnet døde i sine hjem etter et skift på fabrikken. Politiet har startet en etterforskning, som selskapet sier det også ønsker velkommen for å få klargjort årsakene til dødsfallene.

Northvolt har hittil hentet over 13 milliarder dollar i både lån og egenkapital, skrev Financial Times etter det siste lånet som ble sikret tidligere i år. I tillegg til Sverige har selskapet anlegg i Polen, og planlegger nye fabrikker i Tyskland og Canada. Selskapet har også hatt planer om en børsnotering, men de er skjøvet på.

Norske problemer

Norske Freyr – som nå egentlig er blitt et fullblods amerikansk selskap – fikk til sin børsnotering, men har foreløpig ikke kommet like langt på den industrielle siden.

Selskapet la sine planer om en gigafabrikk i Mo i Rana på is i fjor høst fordi det mener støttemekanismene i Norge ikke er konkurransedyktige i forhold til USA. Freyr fortsetter imidlertid med sin pilotfabrikk på samme sted, og håper på et snarlig teknologisk gjennombrudd der.

Morrow Batteries planlegger å starte produksjonen på sin fabrikk i Arendal i tredje kvartal i år, men har samtidig også advart om at det kan komme i pengeskvis i år dersom det ikke får et nytt statlig lån på 1,5 milliarder kroner.

Publisert 23. juni 2024, kl. 17.59Oppdatert 23. juni 2024, kl. 18.07
Eavis