Mannskapet er nå evakuert.

Ifølge nettavisen Island Echo på Isle of Wight har skipet lagt seg over 45 grader til siden og redningshelikoptre har evakuert de siste av de 25 som var om bord.

Höegh Osaka grunnstøtte i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

– Hele mannskapet er nå gjort rede for, og bortsett fra et par skader som ikke er livstruende, så har alle det bra, opplyser Steve Carson ved National Maritime Observation Centre til AFP.

Evakuering

Skipet la fra kai i Southampton klokken 20.20 søndag kveld og var på vei til Tyskland da det grunnstøtte en drøy time etter avgang.

Redningsfartøy og helikoptre kom raskt til stedet, og begynte evakueringen av mannskapet.

Flere av mannskapet skal ha havnet i sjøen etter grunnstøtingen, og en av dem skal ha brukket foten.

Kapteinen og styrmannen valgte først å bli værende igjen på skipet, men da det la seg enda mer over på siden ble det besluttet at også de skulle evakueres.

Nasjonaliteten på mannskapet som var om bord i Höegh Osaka er ikke kjent.

Venter på flo

Fire taubåter befant seg natt til søndag ved havaristen, og håpet er at skipet skal kunne trekkes av grunn søndag formiddag når det er flo i området.

Höegh Osaka er 180 meter langt og 32 meter bredt og kan frakte over 5.400 personbiler. Skipet ble bygd i Japan i 2000.

Ifølge Höegh Autoliners tar det grunnstøtte skipet ikke inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.

Grunnstøtingen har imidlertid ført til full stans i all trafikk av store skip til og fra Southampton, som er av Englands travleste havner.

Det er også forsinkelser i ferjetrafikken i området som følge av grunnstøtingen.

Les også:
- Det tristeste med boken er hvor begeistret samfunnsøkonomer blir av å lese den
- En prisøkning sitter langt inne
Smilefjesene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.