I juli har 7000 nordmenn varslet Sparebank 1 om at den har mottatt epost fra svindlere som utgir seg å være fra banken, skriver Dagens Næringsliv.
Epostene er såkalte phishing-mail der avsenderne prøver å lure mottagerne til å oppgi passord, brukernavn, kontonummer og annen sensitiv informasjon som kan misbrukes.
– Vi har aldri hatt så mange svindlere som utgir seg for å være oss som nå, sier informasjonsdirektør Christian Brosstad i Sparebank 1 til DN.
Han aner ikke hvor mange slike phishing-mail som har blitt sendt ut, men antar titusenvis i hver omgang.
Ny variant
Den siste tiden har det dukket opp en ny variant av phishing-mailene, der avsenderne ber deg ringe et telefonnummer. Telefonnummeret har vist seg å gå til et belgisk telefonselskap og videre til Nigeria, ifølge Brosstad.
Banken har iverksatt en rekke tiltak for å begrense eventuelle skader. Et av tiltakene har vært opprettelsen av en epostadresse der kundene kan informere om svindelforsøk. Hele 7000 nordmenn har sendt kopi av svindeleposten de har mottatt til Sparebank 1. Målet med dette tiltaket har vært å få oversikt over svindelforsøkene, ifølge Mari Grini som er leder av it-sikkerhet i Sparebank 1-gruppen.
I tillegg har banken opplevd et enormt trykk fra kunder på Facebook, Twitter og henvendelser på kundesenteret.
– Det at vi er en stor og tillitsfull merkevare gjør oss til et attraktivt mål, sier Grini til Dagens Næringsliv.
- Stadig bedre språk og utforming
Svindeleposten får stadig bedre språk og utforming, sier Tore Larsen Orderløkken i NorSIS.
– Vi får stadig henvendelser om at folk har bitt på svindelforsøk. Svindlerne sender ut et så stort antall eposter at de behøver ikke lure mange før de tjener på svindelen, sier Orderløkken til DN.
Han mener at nordmenns høye tillit til sosiale medier og finansinstitusjoner gjør dem til lette ofre for svindelforsøk.
Også DNB og Visa Norge bekrefter å ha blitt utnyttet til linkende svindelforsøk i sommer, ifølge informasjonsavdelingene.
Det samme gjelder mobilselskapet Netcom. I epostene får mottagerne beskjed om at de har penger tilgode etter å ha betalt telefonregningen to ganger, og at de må oppdatere informasjon for å få pengene tilbake.
- Oss bekjent er det ikke noen som har gått på svindelen, sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte N. Erikstad til Dagens Næringsliv.
Les også:
Smell på smell knekker ikke Finland
Sint på Stordalens Home Capital: - Dere er kjeltringer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.