DN beskriver i dag hvordan Schibsted lagrer svært detaljert informasjon om brukere som er logget inn på konsernets nettbetalingstjeneste - enten de leser Aftenposten eller VG eller surfer rundt på Finn.no.

Med 2,26 millioner registrerte brukere i sin innloggingsløsning SPiD, har Schibsted det suverent største grunnlaget for innhenting av personopplysnigner blant mediehusene i Norge. Men Schibsted er langt ifra alene om å hente inn opplysninger om deg og meg.

Vil vite hvorfor du sier opp abonnementet

Amedia lagrer informasjon gjennom AID, tilsvarende Schibsteds SPiD.

– Det vi lagrer i dag er informasjonen knyttet til abonnementet ditt. Der oppgir du per nå fullt navn, alder og mobilnummer. Det er valgfritt å oppgi mailadresse, sier utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia.

Per i dag brukes informasjonen til å regulere tilgang til betalingsløsningen, logge all bruk av Amedias tjenester - når hun/han er innlogget og å plassere deg i brukergrupper, hovedsakelig basert på bruksfrekvens.

Informasjon om hvor du er innlogget fra og hva slags mobil eller nettbrett du logger på fra, er i tillegg tilgjengelig gjennom standard analyseverktøy.

Amedia vet altså:

  • Hva du leser.
  • Hva du heter.
  • Mobilnummeret ditt.
  • Alderen din.
  • Epostadressen din (valgfritt).
  • Når du er på nett (om du er innlogget).
  • Hvor du er på nett.
  • Hvilken mobil og hvilket nettbrett du har.

Fremtidsplaner

Amedia sorterer ikke ut brukergrupper basert på  informasjonen i AID. De skreddersyr heller ikke annonser basert på informasjon fra profilen. Men ambisjonen er å lage stadig mer komplette digitale identiteter også av sine brukere, forteller Nedregotten.

– Men det vil være anonymiserte profiler. Personopplysninger eller telefonnummeret ditt vil aldri dukke opp i disse kontektekstene, men være lagret separat, sier Nedregotten.

Anonymiseres

Er du logget inn gjennom AID, dukker signaturen din også når Amedia bruker overordnede analyseverktøy som Google analytics, som viser trafikk og brukermønstre, men vanligvis uten å kunne koble det til en spesifikk bruker.

Telefonnummeret er den unike signaturen som knytter deg til resten av personopplysningene til Amedia. Men i analyseverktøyene vises isteden en kode som kun kan knyttes til nummeret gjennom en nøkkel. Det betyr at selv om Amedia analyserer og loggfører dine leservaner, skjer det i det daglige anonymt.

Nøkkelen er ikke automatisert, og kun et fåtall mennesker i bedriften kan koble sammen koden og peronsopplysningene, som er i henhold til datatilsynets krav, sier Nedregotten.

Alle de store vil loggføre mer

Er du registrert bruker hos Dagens Næringsliv, oppgir du navn, mobilnummer, mailadresse. Sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve forteller samtidig at personopplysningen per idag også anonymiseres

Sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv sier alle avisens traffikkdata kun brukes i aggregert, eller samlet, format.
Sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv sier alle avisens traffikkdata kun brukes i aggregert, eller samlet, format. (Foto: Mikaela Berg)
– Alle våre trafikkdata er anonymisert og brukes kun i aggregert format, sier han.

Dagens Næringsliv vet altså:

  • Hva du heter.
  • Mobilnummeret ditt.
  • Epostadressen din.
  • Når du er på nett (om du er innlogget).
  • Hvor du er på nett.
  • Hvilken mobil og hvilket nettbrett du har.

–Per i dag bruker vi dem for å forstå bruksmønsteret på våre tjenester, sier Djuve.

Og også Dagens Næringsliv vil bli bedre på å bruke personopplysninger.

– Vil har som ambisjon å gi kundene våre en best mulig brukeropplevelse. Selvsagt godt innenfor den til en hver tid gjeldende lovgivning, sier Djuve.

– Vi bruker den ikke

Digitalsjef Lene Hordvik i Dagbladet forteller at det avisen per idag lagrer av personopplysninger også for dem begrenser seg til brukere tilknyttet avisens plussløsning, som logger seg inn via DBiD.

– Vi ber om epost og navn, så er det valgfritt å fylle ut bosted, fødselsdato og mobilnummer, forteller Hordvik.

Dagbladet vet altså:

  • Hva du heter.
  • Epostadressen din.
  • Hvor du bor (valgfritt).
  • Når du er født (valgfritt).
  • Mobilnummeret ditt (valgfritt).

Gjennom analyseverktøy som Google Analytics har Dagbladet også tilgang på informasjon som:

  • Hvor du er på nett.
  • Hvilken mobil og hvilket nettbrett du har.
  • Når du er på nett (om du er innlogget).

– Men vi bruker for eksempel ikke den informasjonen om når du er på nett, og vi loggfører den ikke, sier Hordvik.

Informasjonen om hvilken mobil og hvilket nettbrett du har er heller ikke koblet sammen med brukerprofilen med dine personopplysninger.

Brukes til brev

– Personopplysningene bruker vi til å sende nyhetsbrev, og det er det, sier Hordvik.

Men også Dagbladet har ambisjoner om å bruke personopplysninger til å for eksempel sortere brukergrupper.

– Da vi har en ambisjon om å lage et godt redaksjonelt produkt, er det ett aktuelt tiltak. Men kunden skal få lov til å bestemme selv.

Stadig mer komplette digitale identiteter på sine brukere er også et aktuelt mål for Dagbladet.

– Det er to måter man kan lage skreddersydde innholdsprodukter, men begge baserer seg på at du må ha kvalitativ data. Det kan vi få ved å ta utgangspunkt i brukerinformasjon, hvordan kundene bruker produktet vårt, eller ved å innhente mer detaljert personinformasjon. Men når det gjelder personinformasjon, må det være kunden som godkjenner hva vi lagrer, sier Hordvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.