Twitter viser svakest utvikling i Ipsos MMis ferske undersøkelse om nordmenns bruk av sosiale medier.

Karrierenettverket Linkedin vokser, men dette skyldes ifølge analysebyrået at Linkedin nå får stadig flere medlemmer over 60 år.

Dermed holder det totale antall profiler på Linkedin seg noenlunde stabilt. Samtidig er bruksfrekvensen stadig fallende, slik DN.no skrev tirsdag.

- Jeg synes det er mest interessant at bruksfrekvensen både for Instagram og Snapchat fortsetter å øke. Og at den er såpass fallende både for Twitter og Linkedin, sier konsulent Nicolai Løvvik i Ipsos MMI.

Nicolai Løvvik
Nicolai Løvvik
 

Les saken her: Twitter-frekvensen faller markant

Dataene fremkommer i Ipsos MMis spørreundersøkelse for tredje kvartal 2014, gjennomført blant 1704 personer over 18 år.

830.000, eller 21 prosent av alle nordmenn, bruker Linkedin månedlig eller oftere.

Les også:

2,4 mill. er på Face daglig

Facebook vokser videre. Men også for Norges største nettsamfunn drives veksten i antall profiler i all hovedsak av aldersgruppen over 40 år, slik tilfellet har vært en god stund.

60 prosent av Norges befolkning, eller 2,4 millioner mennesker bruker Facebook daglig.

Fortsatt vekst

Brukere på sosiale medier (% av befokningen)

Personer over 18 år

Kilde: Ipsos MMI

Les også: Nå blir det greit å sjekke Facebook på jobben

Damene digger insta

På Instagram er det nå aldersgruppen 30-59 år som logger på og oppretter nye profiler.

Over halvparten av alle kvinnelige brukere under 40 år sjekker Instagram flere ganger daglig, viser tallene fra Ipsos MMI.

Les også:

For Snapchat er veksten i antall profiler jevn i alle aldersgrupper under 60 år, og nå er det særlig menn som kommer til. 800.000 nordmenn, eller 20 prosent av befolkningen, oppgir at de bruker Snapchat daglig.

Les også:

Ungdommen svikter

Twitter opplever nå at andelen med registrert profil faller blant de under 40 år, men øker noe blant de over 40 år.

De fleste med profil har brukt tjenesten lenge og det er lite tilstrømning av nye brukere, skriver Ipsos MMI.

12 prosent av befolkningen, eller 480.000 personer, bruker fortsatt Twitter på ukentlig basis eller oftere.

Lenke til Ipsos MMis undersøkelse her.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Facebook slettet kontoen til PewDiePie

Søker Youtube-talenter dnPlus

De nye mediestjernene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.