Erik Storli (20) jobber til daglig på Rema 1000. Kvelder og netter har han brukt til å utvikle et program som gjør en Iphone om til en lommelykt.

- 350.000 har lastet ned gratisversjonen i USA til nå, tusen stykker har lastet den ned i resten av verden. Etter den første versjonen gikk det nok rykter om appen, for den begynte å klatre på listene. Den var på det høyeste på femteplass på topplisten over gratis apper i produktivitetskategorien i USA. Nå har den falt til 27. plass, forteller Storli til Dagens Næringsliv.

Appstore inneholder mer enn 250.000 apper. Svært få apper lastes ned så mange ganger at den når opp på en toppliste.

10.000 om dagen
I USA er appen gratis, men den viser reklame. I resten av verden koster den seks kroner, men har ingen reklame. Det er Apples Iad-system som legger til rette for reklamevisning i forbindelse med at noen bruker en app (se faktaboks).

- Det er litt flaut å si det, men jeg hadde ikke så stor tro på Iad-systemet. Jeg vet ikke hvordan Iad ser ut, for jeg har ikke sett det med egne øyne. Jeg har ikke anelse om hvilke annonsører som vises i appen, men jeg vet at de betaler og da er jeg fornøyd, sier Storli til DN.



Storli publiserte første versjon av lommelykten 1. september, og dagens versjon 1. oktober.

Apples Iad-system tilbyr apputviklere en komplett reklamepakke. Utviklere som Storli setter av en plass til reklame i sin app, så selger Apple denne reklameplassen, og fyller den.

Apple tar 40 prosent av reklameinntektene, og resten går til app-utvikleren.