– Vi postet utlysningen på vår gratis Facebook-side, og fikk over 20 henvendelser. Ti kvalifiserte søkere var aktuelle kandidater, noen ble innkalt på intervju, og nå er topp kvalifisert mann ansatt. På under en måned var jeg gjennom alt kontorarbeid og alle intervjuer. Og – det kostet ikke en krone, sier Wanda Widerøe, redaktør i det Oikos-drevne magasinet Ren Mat.
Hun har sett verdien av å bruke sosiale medier, og spesielt Facebook, der hun hyppig poster relaterte tekster, oppskrifter og lenker. Nå har hun også oppdaget at sosiale medier kan brukes som utlysningsportal. Stillingsannonsen som skulle bidra til å skaffe en ny redaksjonsassistent ble postet 5. juni, og hadde over 5000 visninger og 22 delinger.
– Jeg har ansatt noen medarbeidere i mine over 30 år som redaktør, men dette har virkelig fått meg til å forstå at vi må tenke nytt, sier hun.
Facebook dominerer
En fersk undersøkelse viser at Ren Mat ikke er alene om å synliggjøre seg på Facebook. Nettsamfunnet dominerer over alle andre sosiale plattformer, som Linkedin og Twitter, når bedriftene markedsfører seg på nett. Det kommer frem i årets Norstat-undersøkelse på vegne av Amesto, der 600 næringslivsledere er representert.
På under en måned var jeg gjennom alt kontorarbeid og alle intervjuer. Og – det kostet ikke en krone Wanda Widerøe, redaktør i Ren Mat
Over halvparten av de spurte næringslivslederne oppgir Facebook som sitt førstevalg ved profilering mot potensielle nyansatte. Dette er en økning på hele 23 prosentpoeng sammenlignet med 2012-undersøkelsen.
Linkedin øker imidlertid også kraftig fra fjoråret, hele 34 prosent foretrekker å bruke denne kanalen i år, mot kun 7 prosent i 2012.
Her er også de største bedriftene mest aktive. 50 prosent av bedriftene med flere enn 50 ansatte markedsfører seg her.
Markedsføring på Facebook for å nå potensielle nye ansatte, er ifølge undersøkelsen mest populært innen overnattings- og serveringsvirksomhet, bergverksdrift og utvinning, og vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet.
Sprer oppmerksomhet på #SoMe
Business Region Bergen, eid av Bergen kommune, bruker sosiale medier aktivt gjennom sin Vekstlandet-kampanje, som skal rekruttere ansatte til næringslivet i Bergensregionen.
– Vi bruker Facebook, Twitter og Instagram-konkurranser, aller mest for å spre oppmerksomhet rundt konseptet. Linkedin er mer konkret, og for de som er på jakt, mener kommunikasjonssjef Tone Hartvedt.
Finn.no har også en stillingstråd på nettsidene, tilrettelagt for de som er interessert i en karriere i Bergen og Hordalands-området.
Jobbsøkerne kan dessuten laste opp Linkedin-cv-en sin, slik at partnerne kan søke direkte i denne databasen. Før ferien hadde de 600 cv-er i systemet, mye på grunn av aktiv markedsføring på Facebook.
– Jeg tror sosiale medier fører til at jobb og privatliv går mye mer inn i hverandre. Derfor har mange bedrifter hatt store suksess med å hente ansatte via Facebook, der det handler mer om å «snuble over noe» enn å nødvendigvis være på jakt, sier Hartvedt.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.