I november skifter finansgruppen DnB Nor navn til kun DnB, og relanserer samtidig den grafiske profilen, skriver Dagens Næringsliv.

I dag presenterer konserndirektør for marked og kommunikasjon i DnB Nor, Trond Bentestuen, den nye logoen for første gang.

- Når vi nå samler datterselskapene under én paraply, håper vi at felles logo og visuell identitet vil fungere som en katalysator for intern kulturbygging, samtidig som det vil øke DnBs konkurransekraft, sier Bentestuen til DN.

Snøhetta Design får mellom 13 og 17 millioner krone for å utvikle bankens nye visuelle identitet, men totalt vil prisen for utforming og utrulling av ny grafisk profil lande mellom 150 og 170 millioner kroner.

Ikke nødvendigvis lønnsomt
Om denne investeringen vil lønne seg, er ikke gitt, sier Ole Rikard Høisæther, kunsthistoriker og forlegger i forlaget Orfeus, som blant annet har skrevet boken «Design på norsk».

- Store internasjonale konserner bruker store summer på nye logoer. Dette taler for at det er allment akseptert at det er en korrelasjon mellom grafisk identitet og lønnsomhet. Men jeg kan ikke vise til noen vitenskapelige artikler som belegger denne påstanden, sier Høisæther til Dagens Næringsliv.

Les også: Deler DnB Nor i to

Kritiserer DnB Nors nye logo (2003)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.