- Skjult reklame er forbudt, og denne regelen gjelder også for bloggerne. De kan ikke velge om de vil følge norsk lov eller ikke, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Forbrukerombudet har nå sendt ut brev til fem av de største og mest populære bloggerne der de får en frist til 5. juni til å innrette seg etter regelverket. Etter dette vil det bli gjennomført kontroller for å sjekke om det blir fulgt. I motsatt fall kan det medføre både bøter og bloggforbud for dem som konsekvent bryter loven.
Bloggere som tjener penger på å skrive om produkter og tjenester må nemlig følge markedsføringsloven tydelig merke innleggene som reklame.
- Det er ikke nok at bloggeren merker reklameinnlegget. Merkingen må også være godt synlig for leserne. Poenget med merkingen er at leserne skal oppfatte at det er reklame før de leser blogginnlegget, sier Nergård.
De største såkalte rosabloggerne har mellom 20.000 og 80.000 daglige lesere og leses særlig av yngre ungdommer som lett lar seg påvirke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.