- Kjedelig, gammeldags og splittet. Det beste jeg kan si om logoen, er at den er lesbar, sier Jan-Otto Jacobsen i designbyrået Uniform til Propaganda.
Scandinavian Design Group (SDG) står bak designprosjektet, som ble presentert fredag forrige uke. SDGs administrerende direktør Jens Bonesmo sa da at byrået har søkt å ivareta det beste fra to kulturer og samle det i en merkevare. Jacobsen synes ikke resultatet ble særlig vellykket.
"Klipp og lim"
Han mener DnB Nor forsøker å fremstå som trygge og moderne, men at formspråket sier "kjedelig og gammeldags".
- Dette er så nær man kommer «klipp og lim» uten å finne rester etter teip. Logoen bruker rett og slett DnB sin gamle logo, og smeller uoppfinnsomt på "Nor" fra den gamle logoen til Gjensidige Nor. Det er en lettvint løsning - men det som er verre, er budskapet profilen utstråler, sier Jacobsen til Propaganda.
Kulturforskjeller
Han mener logoen vitner om indre splittelse og store kulturforskjeller i de fusjonerte selskapene. Han synes "Nor" og "DnB" presenteres som to separate enheter, og at profilen l i lang tid vil minne om to selskap som motvillig ble slått sammen. Logoen vil forsterke og understreke eksisterende kulturforskjeller mellom tidligere DnB og Gjensidige Nor-ansatte i lang tid, mener designeren.
Nytt navn
Jacobsen innrømmer at han gjerne skulle sett at Uniform hadde fått jobben med å utvikle den nye logoen, men legger til at oppdraget neppe har gitt rom for den kreativiteten som kreves for å utvikle en god profil.
- Et bedre navn, og definitivt en helt ny profil må til dersom DnB Nor skal fremstå som noe annet enn en kjedelig, tungrodd og gammeldags leverandør av finansielle tjenester, preget av kultursplittelse og intern stridighet, sier Jacobsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.