Mediene tapte nær en milliard i annonseinntekter i 2020

En tidel av inntektene norske medier får fra annonser, forsvant i 2020 sammenlignet med året før. Imidlertid fryktet nok mange at det ville gå enda verre.

– Vi ser en økende betalingsvilje for digitale nyheter, og det er positivt. Samtidig er det ingen tvil om at konkurransen fra de globale aktørene i annonsemarkedet er en betydelig utfordring for norske redaktørstyrte mediers driftsøkonomi, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand.
– Vi ser en økende betalingsvilje for digitale nyheter, og det er positivt. Samtidig er det ingen tvil om at konkurransen fra de globale aktørene i annonsemarkedet er en betydelig utfordring for norske redaktørstyrte mediers driftsøkonomi, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand.Foto: Hanna Kristin Hjardar
Publisert 10. December 2021, kl. 06.04Oppdatert 10. December 2021, kl. 06.36
MedierAnnonsemarkedet