Tillit er ikke nok

Tillit er avgjørende. Men ikke nok.

Et skilt med togavganger viser problemene med Follobanen tidligere i år. Få blir vel overrasket over å høre at den ene etaten med svakt omdømme er Bane Nor, skriver artikkelforfatteren.
Et skilt med togavganger viser problemene med Follobanen tidligere i år. Få blir vel overrasket over å høre at den ene etaten med svakt omdømme er Bane Nor, skriver artikkelforfatteren.Foto: Heiko Junge/NTB

«Tillit» er et mye omtalt fenomen for tiden. I sommer måtte to statsråder og en partileder gå fordi de mistet sin. Andre har måttet legge seg flate for å beholde den. I disse dager kjemper tusenvis av kommune- og fylkespolitikere om å få nok av den.

I kommunikasjonsfaget har tillit alltid vært grunnleggende. Hvis målgruppene ikke stoler på deg, har det ikke noe å si hva du sier. Kommunikasjonsfolks primære oppgave er å bygge og bevare virksomhetens omdømme, og tillit er en av grunnkomponentene i et omdømme.

Med løpende måling av over hundre virksomheter og ad-hoc målinger av en rekke andre, er Apelands omdømmemåling Traction landets mest omfattende tillitsmåling. Spørsmål om tillit settes sammen med spørsmål om man liker og er imponert over virksomhetene, til en omdømmescore.