Kraft Foods saksøker Juritzen etter at han ga ut en påskekrimbok hvor forsiden så ut som papiret på en Kvikk Lunsj-sjokolade, skriver Dagens Næringsliv.

Patenstyret kommer til å følge krangelen tett ettersom det opprinnelig ga Juritzens påskekrim-varemerke beskyttelse i kategorien bøker og magasiner. Kraft Foods som eier Freia og deres varemerker kom med hefirtg protester - til ingen nytte.

Det er sjelden fargekombinasjoner får varemerkebeskyttelse forteller Patentstyrets avdelingsdirektør Bernt Boldvik.

- Rene fargemerker med et fåtall merker er det nesten umulig å få enerett på i Norge og Europa uten at fargekombinasjonen er godt innarbeidet, sier Boldvik.

Kraft Foods krever at Juritzens registrering kjent ugyldig i tillegg til erstatningfor brudd på varemerke- og markedsføringslover.

- Det blir interessant å se hvor retten trekker grensen for en slik fargebeskyttelse, sier Boldvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.