-- Oppdatert artikkel --
Ifølge nordisk visepresident for Spotify, Jonathan Forster, sto Spotify alene for over halvparten av de 603 millioner kronene som norske plateselskaper fikk som inntekter ifjor. Det bekrefter de tre største plateselskapene i Norge, Sony, Universal og Warner overfor Dagens Næringsliv.
For tre år siden kom bare 13 prosent av de norske plateselskapenes inntekter fra strømmetjenester. Ifjor steg andelen til 65 prosent.
– Det norske markedet er fenomenalt. Nordmenn bruker mest penger på digital musikk per innbygger i hele verden, sier Forster til DN.
Spotifys største konkurrent i det norske markedet, strømmetjenesten Wimp, kjenner seg ikke igjen i tallene som konkurrenten og plateselskapene kommer med.
– På bakgrunn av de tallene vi har så kjenner jeg meg ikke igjen i at Spotify har en så stor markedsandel, sier kommersiell direktør i Wimp Peter Tonstad i Wimp.
Han oppgir at Wimp er fornøyde med sin posisjon og at satsingen på å tilby cd-kvalitet på lyden har gitt gode resultater.
Les hele saken i Dagens Næringsliv lørdag, e-avisen eller Ipad-utgaven.
Les også på DN.no:
ICA kan være verdt <b>minus </b>3 milliarder
Yara-direktører peker på hverandre
Tesla trøbler i norske kuldegrader
Plateselskapene håver inn penger på Spotify (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.