Sterke krefter i britisk næringsliv raser etter avgjørelsen om å utsette et endelig vedtak om utbygging av Londons hovedflyplass Heathrow med en tredje rullebane. Det britiske handelskammeret kaller avgjørelsen «feig», ifølge BBC.
Toppsjefen i bransjeorganisasjonen British Industri, Carolyn Fairbairn, er på sin side «dypt skuffet» over manglende handlekraft i regjeringen og det britiske samferdselsdepartementet.
Flere alternativer
I utgangspunktet var et vedtak om Heathrow lovet innen utgangen av året. Nå blir det ingen avgjørelse før tidligst neste sommer, etter valget på ny borgermester i London i mai.
Ifølge samferdselsminister Patrick McLoughlin handler det om at flere undersøkelser må gjøres for å kartlegge konsekvensene for miljøet. Næringslivet på sin side argumenterer med at en utbygging av flykapasiteten i London haster for at ikke den generelle økonomien i landet skal rammes.
Alternativet med utbygging av Heathrow støttes av næringslivet. Det andre alternativet er utvidelse med en andre rullebane på Gatwick Airport. Arbeidet med utredning av mulighetene ble satt i gang av statsminister David Cameron allerede i 2012. Også Cameron beskyldes nå for løftebrudd, etter at avgjørelsen trekker ut.
«Den ytterligere forsinkelsen av vedtaket viser det vi har sagt gjentatte ganger, at partipolitikk blir prioritert over det som er best for økonomien», skriver Willie Walsh, toppsjef i interesseorganisasjonen International Consolidated Airlines Group, i en melding, ifølge Bloomberg.
- Avgjørelsen om utvidelse av flytrafikken er tatt, men det er også av avgjørende betydning at vi tar en riktig beslutning slik at det vil være til fordel for generasjoner som følger, sier samferdselsminister Patrick McLoughlin i en kommentar.
Vekstambisjoner
London kjemper en intens kamp for å markere byen som en metropol for business og finans, ikke minst i konkurranse med New York, Frankfurt og asiatiske byer. Slik sett er også tilgjengeligheten for tilreisende av avgjørende betydning.
I tillegg har den konservative britiske regjeringen, anført av nettopp statsminister Cameron, uttrykt klare ønsker om å bedre forutsetningene for landets eksportindustri
- Regjeringen har satt et veldig ambisiøst mål om å øke britisk eksport til én billion pund i året fra 2020. Hvis de ikke kan fly til fremadstormende markeder for å inngå kontrakter, så kommer våre medlemmer til å finne det veldig vanskelig å møte det ambisjonsnivået, sier Simon Walker, generalsekretær i The Institute of Directors, ifølge BBC. Han mener ledere nå «river seg i håret»
Lufthavnsjef John Holland-Kaye ved Heathrow er sikker på at avgjørelsen uansett til slutt ender med utbygging av hans flyplass. Ifølge Holland-Kaye kan bare Heathrow «levere de jobbene og den veksten som landet behøver».
Andre Nyheter
Milliardmål: Den spanske storklubben Barcelona vil bli den første fotballklubben i verden som oppnår mer enn én milliard euro i årlige inntekter. Det sier klubbpresident Josep Maria Bartomeu i et intervju med Financial Times. Målsettingen er en del av en seksårsplan, der blant annet en utbygging av hjemmearenaen Camp Nou inngår.
Fedme og terrorisme: Fedme er en «nasjonal trussel» for Storbritannia og må behandles som det på lik linje med for eksempel terrorisme. Det mener professor Sally Davies, lege og helsedirektør, ifølge The Telegraph.
- Problemet med fedme må være en nasjonal prioritet. Handling er påkrevet over hele samfunnet for å forhindre fedme og problemene assosiert med det, som å korte ned på kvinners liv og påvirke deres livskvalitet, sier Davies.
Halvparten av kvinner mellom 34 og 44 er klassifisert som overvektige i Storbritannia. I aldersgruppen 45-54 gjelder det to tredjedeler av alle kvinner, men også rundt 80 prosent av menn i alderen 45-50 er nå klassifisert som overvektige.
Markedet: Oljeprisen fortsetter å prege finansmarkedene, også de europeiske børsene som åpnet ned fredag. Børsene er nå på det laveste nivået på to måneder. Den pan-europeiske referanseindeksen Stoxx 600 har så langt falt 6,4 prosent i desember. Børsene faller også på frykt for utfallet av rentemøte i den amerikanske sentralbanken Federal Reserve neste uke.
…og helt på tampen: Den amerikanske fastfoodkjeden McDonalds har slitt tungt med synkende omsetning i lang tid. Med unntak av i Sverige, ifølge DN og DI. Der blir 2015 nok et rekordår, ifølge McDonalds-sjef Olli Kilpi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.