New York, USA: Flere tusen av verdens mest avanserte jagerfly kan bli satt på bakken fordi en del ikke fungerer som den skal: Flyets hjerne.
Det er frykten til amerikanske myndigheter som fører oppsyn med utviklingen av F-35 Joint Strike Fighter, kjent som verdens dyreste våpenprogram. Norge er et av landene som har bestilt det nye jagerflyet.
Den amerikanske riksrevisjonen (GAO) mener problemene med flyets «Autonomic Logistics Information System (ALIS)» er så alvorlige at «hele F-35-flåten kan bli offline», ifølge en rapport som ble lagt frem forrige torsdag.
Det er også en fare for at systemet ikke er tilgjengelig i avsidesliggende områder hvor flyene er tenkt å operere. Programvaren må blant annet ha kontakt med servere på bakken, heter det i rapporten.
Riksrevisjonen mener det er risiko for at feilene kan føre til ytterligere forsinkelser og kostnadsoverskridelser.
Avviser kritikken
- Det finnes ingen garanti for at forsvarsdepartementet har utbedret de største risikoene innen produksjonen skal starte for fullt i 2019, skriver GAO.
Men forsvaret avviser kritikken og sier det er ingen fare for at flyene må settes på bakken.
- Rapporten inneholder ingen overraskelser. Alle forholdene er godt kjent for programansvarlig, de militære styrkene og internasjonale partnere, sier general Chris Bogdan i en pressemelding.
Forsvarstoppen medgir at rapporten inneholder korrekt informasjon, men sier han ikke er enig i alle konklusjonene.
- Som med et hvert stort og kompleks program vil det komme ny oppdagelser, utfordringer og hindringer underveis. F-35 er fortsatt under utvikling, og dette er tidspunktet hvor nye tekniske utfordringer er forventet. Vi tror de og fremtidige utfordringer vil bli løst, skriver Bogdan.
Forfulgt av problemer
F-35 har vært forfulgt av problemer, og riksrevisjonen har påpekt en rekke feil og mangler gjennom årene.
Programmet ble nullstilt for noen år siden. Siden den gang har kostnadene falt og leveringsplanen vært «relativt stabil».
ALIS er en av de tre viktigste komponentene på flyet. Men i motsetning til skroget og motoren, er ALIS avhengig av datamaskiner på bakken.
Flyet kan fly uten ALIS, men systemet beskrives som helt sentralt for gjennomføre oppdrag, planlegging, vedlikehold og andre prosesser optimalt. I rapporten kalles det flyets hjerne.
- ALIS har opplevd problemer med utviklingen, og forsinkelser gjør at nøkkelparametre, som tilgjengeligheten på fly og flyoppdrag, står i fare, heter det i rapporten.
En bekymring er manglende redundans - det vil si reservesystemer som kan tre i kraft dersom andre faller ut.
- Brukere er bekymret for at ALIS eksisterende utforming gjør at alle data fra F-35-flåten sluses til ett sentralt punkt og så videre til en logistikkenhet, uten noen backupsystemer eller redundans. Hvis en av disse enhetene svikter, kan hele F-35-flåten bli «offline», skriver GAO.
Les også: Svakere enn ventet for Norwegian
Legger ned ingeniøravdeling i Stavanger
Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.