Siden september 2010 har norske bedrifter vunnet kontrakter på bare åtte millioner dollar i forbindelse med produksjonen av det nye jagerflyet F-35.

I september 2010 hadde norsk industri fått kontrakter på 350 millioner dollar, men etter denne datoen har det vært lite å hente i forbindelse med produksjonen av det nye jagerflyet, skriver Teknisk Ukeblad.

En av regjeringens ambisjoner er at norsk industri i forbindelse med levering av de 52 kampflyene skal kunne få en verdiskapning på mer enn 30 milliarder kroner de kommende tiårene. Dette selv om kontrakten med den amerikanske produsenten Lockheed Martin ikke inkluderer noen gjenkjøpsavtale.

– Skal målet nås, betinger det at norsk industri klarer å klore seg fast i prosjektet til minst 2040 som jo er 15 år etter at vi har mottatt vårt siste fly, sier direktør Torbjørn Svensgård i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening.

Han peker på at det er en svært liten del av F-35-programmet som norsk industri får lov til å konkurrere om, ikke minst på grunn av innenrikspolitiske årsaker i USA, der hele 48 stater er involvert i produksjonen av flyet.

– Vi får kun delta der Lockheed Martin og underleverandørene sier at det åpnes for partnerlandene. Det er flere muligheter som sperres på grunn av sikkerhetsrestriksjoner, sier Svensgård.

Statssekretær Eirik Øwre Thorshaug i Forsvarsdepartementet har tidligere uttrykt at det ikke er godt nok at verdien av kontraktene ikke er blitt større det siste året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.