Facebook fikk et rapportert resultat (non-GAAP) på 0,79 dollar per aksje i fjerde kvartal 2015, mot et resultat på 0,54 dollar per aksje samme kvartal året før, fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag etter børs.
På forhånd var ventet et resultat på 0,68 dollar pr aksje, ifølge Thomson Financials.
Resultat etter skatt økte fra 701 millioner dollar (6,1 milliarder kroner) i fjerde kvartal i 2014 til 1,562 milliarder dollar (13,5 milliarder kroner) i 2015 – en vekst på 123 prosent.
Omsetningen var på 5,8 milliarder dollar i kvartalet (3,9), mens det var ventet omsetning på 5,4 milliarder dollar. Mobilannonser sto for 80 prosent av inntektene, ifølge Bloomberg News.
Følg markedene i DN Investor
Driftsmarginen til selskapet var 60 prosent for kvartalet på non-GAAP-basis, mot 58 prosent samme kvartal året før.
Over én milliard brukere hver dag
Selskapet opplyser at de hadde 1,04 milliarder daglig aktive brukere i snitt i desember, opp 17 prosent fra samme periode året før. Antallet månedlige aktive brukere var ved utgangen av kvartalet var 1,59 milliarder, opp 14 prosent på årsbasis.
Facebook-aksjen falt 3,0 prosent i ordinær handel, mens den steg 11,9 prosent i utvidet handel etter at rapporten ble offentliggjort.
Markedsverdien av Facebook etter ordinær handel var 267,1 milliarder dollar (i overkant av 2.300 milliarder kroner), slik at verdiøkningen av selskapet i utvidet handel var rett under 31,8 milliarder dollar eller rundt 275 milliarder kroner. Til sammenligning er verdien av det desidert største selskapet på Oslo Børs, Statoil, i overkant av 340 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.