«Det har vært et fantastisk år! Takk for at du var en del av det.» Slik antar Facebook at året ditt kan oppsummeres i deres nye tjeneste, en fiks ferdig årskavalkade med bilder fra året som gikk.

Ved hjelp av algoritmer forsøker Facebook å finne frem til dine mest minneverdige bilder fra året som gikk, men minneverdige øyeblikk er ikke nødvendigvis positive.

Ble oppfordret til å dele bildet av sin døde datter

Webdesigneren og skribenten Eric Meyer hadde bevisst unngått å bruke årskavalkade-tjenesten, men fikk så en oppfordring fra Facebook om å lage en, med bildet av sin avdøde datter og teksten «Erik, slik så året ditt ut!»

sin blogg beskriver han det utilsiktede, men like fullt hjerteløse resultatet algoritmebaserte tjenester i sosiale medier kan gi.

– Ja, året mitt så slik ut, sant nok. Året mitt besto av det nå fraværende ansiktet til min lille jente. Men det var fortsatt slemt å gi meg en så kraftig påminnelse, skriver Meyer på sin blogg.

Facebook beklager

Washington Post omtalte først saken, og i etterkant av at artikkelen ble publisert har produktansvarlig Jonathan Geller i Facebook kontaktet avisen og forklart at han tok kontakt med Meyer og personlig beklaget på vegne av selskapet.

– [Tjenesten] har vært fantastisk for mange, men i Meyers tilfelle påførte vi ham sorg eller enn å gi ham glede, sier Geller til Washington Post.

Populært, likt og delt

Hvor mange interaksjoner et bilde har hatt er blant de viktigste faktorene i algoritmen som brukes til å velge ut hvilke bilder som blir en del av din årskavalkade på Facebook.

Meyers tilfelle peker i så måte på et generelt problem ved designet til brorparten av sosiale medier: De tar utgangspunkt i at reaksjoner – og oppslutning om noe – automatisk handler om noe positivt.

Facebooks «like»-knapp og at mye delte innlegg gjerne fremheves med stikkordet «populært», uavhengig av om det er minneord over døde eller skibilder fra juleferien, er bare noen eksempler.

Les også: Slik blir Facebook fra neste år

– Ikke tilsiktet

I etterkant av all oppmerksomheten som fulgte av at Washington Post omtalte saken, har Meyer skrevet et nytt innlegg på bloggen sin. Der beklager han overfor Facebook for alle de hissige tilbakemeldingene rettet mot selskapet.

 Meyer forklarer at det ikke var Facebook, men det generelle problemet i hvordan algoritmer i bunn og grunn er tankeløse – og hvilke utilsiktede konsekvenser det kan få.

– Facebooks design klarte ikke å håndtere mitt tilfelle, men de er på ingen måte alene om det. Dette skjer hele tiden, i alle mulige kontekster. Web-design tar i for liten grad – om i det hele tatt – høyde for hva som i verste fall kan skje, skriver Meyer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.