Nyhetsstrømmen som kommer opp på din Facebook-profil styres av matematiske formler kalt algoritmer.
Facebook gjør stadig endringer i disse hemmelige formlene, som igjen skaper store konsekvenser for dem som får mye trafikk fra det populære nettsamfunnet.
LES OGSÅ: Slik vil Facebook vinne videokampen mot Snapchat og Youtube
Prioriterer for deg
Nå bekrefter Facebook at en større overhaling av brukernes nyhetsstrøm vil prioritere «venner og familie» fremfor enkeltstående grupper og sider.
– For å være sikker på at du ikke mister oppdateringer fra venner og familie som du bryr deg om, så kommer vi til å putte disse postene øverst i nyhetsstrømmen din, skriver Adam Mosseri, som er direktør for nyhetsstrøm-teamet i Facebook i et nytt blogginnlegg.
Han understreker at Facebooks viktigste jobb fremover fortsatt vil være at oppdateringene du får opp i din private nyhetsstrøm oppleves som relevante.
Her kan du lese om oppdateringen med Facebooks «egne ord».
Og når noe skal prioriteres opp, må andre poster velges bort:
– Vi forventer denne oppdateringen kan forårsake at rekkevidde og trafikk vil avta for noen Facebook sider. Men dette vil være avhengig av sammensetningen av dem som følger sidene.
– Hvis trafikken er et resultat av mennesker som deler innhold, og har venner som liker og kommenterer det, så vil det gi mindre utslag enn om mesteparten av trafikken kun kommer gjennom poster som publiseres på siden, skriver Lars Backstrom som er «engineering director» i Facebook.
LES OGSÅ: Fester grepet om makten i Facebook
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG er ikke overrasket over at Facebook forandrer algoritmene igjen. Mediehuset har over 372.000 følgere på Facebook, og får daglig trafikk fra nettsamfunnet.
– Jeg opplever at dette skjer kontinuerlig. Nå må vi bare ta tiden til hjelp og se om disse endringene forandrer vår distribusjon hos Facebook. Men dette forandrer ikke hverdagen i VG. Trafikken vi får fra Facebook er også lavere enn mange av det våre konkurrenter får, sier Stenberg til DN.
Anklaget for å føre leserne bak lyset
I USA har Facebook fått mye kritikk etter at flere medier avslørte at konservative nyhetssaker ble undertrykket og andre saker løftet frem av kuratorer i nettsamfunnets utstillingsvindu for nyheter.
I Norge er ikke denne tjenesten, som har fått navnet «trending topics», tilgjengelig ennå.
Mosseri nevner ikke denne tjenesten med et ord i det nye blogginnlegget. Men bedyrer at Facebook skal være åpent for alle typer ideer.
– Vi er ikke i denne bransjen for å velge ut hvilke temaer verden skal lese om. Vi skal koble mennesker og ideer – og koble disse mot historiene de finner mest meningsfulle, skriver Mosseri og legger til:
– Vi favoriserer ikke spesifikke kilder.
Facebook har i dag over 1,7 milliarder månedlige brukere. Nærmere 3,2 millioner av disse bor i Norge, ifølge analysebyrået Ipsos.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter. Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.