Oppdatert med ordlyd fra brevet fra europeiske presseorganisasjoner, uttalelser fra Facebooks Patrick Walker, Aftenpostens Espen Egil Hansen, kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Etter press fra krimforfatter Tom Egeland, Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen, kulturminister Linda Hofstad Helleland og statsminister Erna Solberg skjer det mandag:

Patrick Walker - Facebook direktør på NR´s høstmøte. Han møter norske redaktører. Foto: Elin Høyland
Patrick Walker - Facebook direktør på NR´s høstmøte. Han møter norske redaktører. Foto: Elin Høyland (Foto: Dagens Næringsliv)
 

Patrick Walker, direktør for Facebooks mediepartnerskap i Europa, Midt-Østen og Afrika, deltar på høstmøtet til Norsk Redaktørforening i Oslo.

Han forklarer at Facebook mottar en million rapporter om innhold brukerne mener strider mot Facebooks regler. Daglig.

Men han hevder Facebook forsto noe var galt med en gang de ble oppmerksom på at et krigsbilde fra 1972 var blitt fjernet, men at brukerne - mange av dem i Norge - postet det på nytt og på nytt.

- Det er bilde av et nakent barn, men det er helt klart ikke barneporno. Det endret krigens utfall, sier Walker.

Han erkjente at han i Oslo snakker til noen av verdens mest progressive redaktører, som opererer i en av verdens mest progressive kulturer. Likevel sier han Facebook ikke vil fravike sitt prinsipp om at det må gjelde globale retningslinjer for innhold på Facebook, fordi det er en plattform som kobler sammen folk globalt.

- Vi kan ikke si at verdiene her er mer verdt enn verdiene i andre kulturer, sier Walker.

- Vi må lage retningslinjer som gjelder alle steder.

Walker understreker at Facebook ikke ser på seg selv som redaktører.

- Vi bør holde oss unna beslutningene om hvilke nyheter folk skal lese om, sier han.

Samtidig sier han Facebook vil forbeholde seg retten til å ta ned innhold som er i strid med retningslinjene.

- Å gi alle redaktører en blankofullmakt, vil ikke fungere, mener han.

- Nyhetsorganisasjoner i ulike land har helt ulike grenser for hva som kan publiseres. Noe som kommer på trykk i ett land, regnes som hatytringer i et annet, sier Walker.

Han sier Facebook jobber med å bli bedre til å kommunisere bakgrunnen for sine beslutninger.

Walker viste også til at nettsamfunnet har lansert flere initiativer for å hjelpe journalister og nyhetsorganisasjoner, som for eksempel Instant Articles der mediene er invitert til å publisere direkte på Facebook for å kutte ned tiden det tar å laste inn nyhetene på mobilen.

- Fremtiden til Facebook og nyhetsorganisasjonene henger sammen, sier Walker.

På spørsmål fra salen nektet Walker å gå i detaljer om hva som skjedde internt i Facebook i forkant av beslutningen om å fjerne det omstridte krigsbildet, og deretter i beslutningen om å tillate det igjen.

LES OGSÅ: Facebook-frykt gir milliardfall

Trussel mot ytringsfriheten

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) viste til at inntektsfallet i medievirksomhetene

er i ferd med å få alvorlige konsekvenser, blant annet i form av stadig færre journalister.

Hun jobber derfor med andre medieministre i Norden for å se på hvordan utfordringene bør møtes.

- Dette er en trussel mot ytringsfriheten og i ytterste konsekvens vårt demokrati, sier Helleland.

Bakgrunnen for at Facebook stiller til debattmøte i Oslo mandag, er nettsamfunnets sensur av innhold publisert av norske medier og norske brukere, deriblant statsminister Erna Solberg.

Følg Redaktørforeningens livestrøm fra debatten her.

Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman i Sverige.
Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman i Sverige.
Overrekker brev

Europeiske medier benytter anledningen til å presentere konkrete forslag direkte til Facebook-toppene om hvordan Facebook bør forholde seg til redaksjonelle medier.

Det skjer i form av et brev som overrekkes av Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman i Sverige.

Sigvardsson representerer Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE ), presseorganisasjonene i 34 europeiske land.

Nøkkelen er at de europeiske mediene ber Facebook anerkjenne at innholdet de publiserer allerede har vært gjennom en redaksjonell kvalitetskontroll.

Derfor trenger ikke Facebook sensurere og vurdere dette innholdet (som altså allerede er publisert under de enkelte lands presseetiske kjøreregler) én gang til.

I brevet skriver AIPCE blant annet:

Journalistic content that is already subject to a system of press ethics, should not be edited or removed by Facebook. We wish that Facebook will commit itself to respecting the freedom of the press and ensure and formally guarantee that this will not happen in the future. (...)

There is no need to scrutinize and intervene against free and professional journalism in Europe. Almost every country has a code of ethics and an independent press council, which criticizes newspapers that break the code of ethics.

In the light of this we recommend Facebook and other social media not to intervene against journalism.

Skapte verdensnyhet

Konflikten mellom Facebook og norske medier ble en verdensnyhet tidligere i høst.

Det startet med at forfatter Tom Egeland postet det ikoniske bildet av Kim Phuc som flyktet fra napalmbombene under Vietnamkrigen på sin facebookkonto.

LES OGSÅ: Tusenvis deler dette bildet på Facebook i protest

På grunn av Facebooks totalforbud mot bilder av nakne barn, ble bildet fjernet av Facebooks sikkerhetsteam.

Sensuren utløste en debatt om ytringsfrihet, redaktøransvar og Facebooks rolle som stor global aktør, blant annet når det gjelder distribusjon av innhold fra redaktørstyrte medier.

I september skrev Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen et åpent brev til Facebook-sjef Mark Zuckerberg som fikk stor internasjonal oppmerksomhet.

Deretter meldte statsminister Erna Solberg seg på og delte bildet på sin Facebook-side, for så å oppleve at bildet ble slettet av Facebook.

LES OGSÅ: Hylles for Facebook-angrep

Nettsamfunnet har i etterkant justert sine prosedyrer slik at det historiske krigsbildet igjen kan deles, og varslet en gjennomgang av sine prosedyrer og regler.

Tech eller media?

De siste ukene har Facebook-topper flere ganger gjentatt at Facebook ikke er et medieselskap, men et tech-selskap.

Dette tok Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen kraftig til motmæle mot.

Slik komponerer Facebook nyhetsstrømmen (slide fra Patrick Walker, Facebook).
Slik komponerer Facebook nyhetsstrømmen (slide fra Patrick Walker, Facebook).
Han viste til at Facebook betaler for og bestiller innhold fra medieaktører.

 - Ikke et medieselskap? De redigerer nyhetsstrømmen for millioner av brukere. Ikke et medieselskap?

- Sorry Mark. Som i eventyret om keiserens nye klær, der den lille gutten til slutt roper at keiseren ikke har klær på. Zuckerberg er så naken at han trolig ikke ville passert Facebooks egne regler om nakenhet en gang. Han er verdens mektigste redaktør, sier Espen Egil Hansen.

Han mener konflikten om bildene viser at ett medieselskap er i ferd med å bli for mektig, idet de bestemmer hvem som skal se hvilke nyheter og hvor - over hele kloden.

- Facebook er en portvokter, på en skala verden ikke har sett før, sier Hansen.

Han tror Facebook vil måtte endre seg, blant annet ved å stille opp i debatter som dagens i Redaktørforeningen.

Men Hansen krever også at toppledelsen, som Mark Zuckerberg, må endre seg og ta del i debatten om Facebooks rolle og posisjon.

Hevder de reagerer raskere nå

På spørsmål fra ordstyrer Sindre Østgård, digitalsjef i Discovery Networks Norway, om hva som kommer til å være annerledes neste gang noen deler et lignende innhold som det omstridte krigsbildet, svarte Walker:

- Det som er annerledes er at vi vil reagere mye raskere. Det er en aksellerasjon av prosessen, slik at vi raskt kan forstå hvem vi snakker med og alvorligheten i temaet det dreier seg om, sier Walker.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om stigende boligpriser, jublende aksjonærer i landets største bank og hvorfor det er glade dager for forbrukerbankene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

 

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

- Vi her i Miami Gardens avgjør vanligvis om demokratene eller republikanerne vinner Florida
Sorte pastorer busser menigheten til stemmelokalene etter søndagsprekenen.
01:50
Publisert: