En av de klare vinnerne på det norske bilmarkedet ifjor var Hyundai, som økte salget i et kriseår og vant markedsandeler.
Forrige gang vi kjørte en Hyundai var det bak rattet på den store suven ix55. Med en pris på nesten millionen og totalt manglende pretisje, faller den gjennom på det norske markedet. Men det koreanske bilmerket fortsetter satsningen, og nå er også familiesuven ix35 lansert.
Og her er prisen så hyggelig, at mangelen på prestisje ikke blir så viktig.
Norgesbil
Hyggelig er også resten av bilen.
Den har det meste som skal til for å kunne bli populær på det norske bilmarkedet. Dieselmotor, firehjulsdrift, høy bakkekl#229, altså en klassisk suv. Den ser til og med ganske moderne og fresh ut, også i forhold til storebror.
Når plassen overgår konkurrentene og Hyundais omdømme også er i ferd med å bedres, hva kan da være feil?
Les også: Nå er det slutt på nitrist design
Suv-motor
Bilen har som så mange andre suver i denne klassen en toliters dieselmotor. Ytelsesmessig fungerer den godt, men noe støy må du regne med. 320 Nm i dreiemoment passer bilen bra, og et relativt beskjedent forbruk og utslipp gjør også bilen til en av de beste i klassen.
Motoren yter 136 hestekrefter og kombineres med en sekstrinns manuell girkasse. Skal du ha automat, spretter prisen i været med 100 store, da automatkasse kun kan kombineres med en enda sterkere dieselmotor på 184 hestekrefter, eller en bensinmotor på 163 hestekrefter som ikke er spesielt aktuell på det norske markedet.
Girkassen er relativt presis og fungerer fint, så selv om kombinasjonen automat/diesel/suv er den mest ønskelige, er ikke savnet av automatkasse så påtrengende.
Bra førermiljø
Drivlinjen er med andre ord på det jevne. Det som kanskje imponerer mest er at Hyundai leverer et interiør som virker overraskende bra. Kvalitetsmessig er det ikke noe å si på det innvendige i ix35. Ja, det er plast, men det har da så sannelig konkurrentene også. Alt er plassert der du vil ha det, og interiøret fremstår funksjonelt og moderne.
Heller ikke utstyrsmessig er det mye å utsette på vår testbil. Den har høyeste utstyrsnivå "Premium", og vi savner egentlig ikke noe i denne bilen.
Fine kjøreegenskaper
Selv om dette er en bil i klassen for biler som ser mer ut som terrengbil enn hva den er, har Hyundaien fine kjøreegenskaper. Da vi hadde bilen viste vinteren sine siste krampetrekninger, noe som innebar iherdige mengder snø også på motorveien. Da var det greit at bilen har en viss høyde, selv om den ikke er av de høyeste suvene med en bakkekl#229 på 17 centimeter.
På normale asfaltveier har koreanske ingeniører klart å skaffe til veie fine kjøreegenskaper takket være en helt alright styring og fjæringskomfort.
Budsjett
Man kommer ikke vekk fra at Hyundaien appellerer også til lommeboka. Vår toppspesifiserte testbil koster litt under 400.000 kroner, men man får ix35 helt fra 320.000 kroner, da riktignok med forhjulsdrift, mens firehjulsdrift koster fra 350.000 kroner. Ingen upris for en bil som samlet sett fremstår som et gunstig kjøp.
Hyundai reklamerer med både fornuft og følelser. Fornuften er definitivt til stede, og følelsene har endret seg fra forgjengerens gørrkjedelighet til interessant. Så selv om bilen ikke er tidenes mest spennende, så både ser den fin ut, den fungerer fint, plassen er bra og den kjører finfint. Hyundai leverer bilene sine med fem års garanti. Er du likevel bekymret kommer søstermerket Kia med sin versjon av denne suven om ikke lenge i den nye syvårs garanterte Sportage.
Konklusjon:Hyundais nye familiesuv fremstår som moderne og tar steget opp til definitivt å bli et interessant alternativ.
Les også test av storebror ix55: Rådyr og prestisjeløs
Les også test av konkurrenten Mitsubishi Outlander: Familiesuv på norskkurs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.