Det norske Veritas (DNV) fikk i oktober ifjor i oppdrag av de amerikanske innenriks- og sikkerhetsdepartementene å gjennomføre en rettsteknisk gransking av utblåsningsventilen (BOP-en) til katastroferiggen Deepwater Horizon og stigerøret som var tilknyttet Macondo-brønnen i Mexicogulfen.
I dag har amerikanske myndigheter frigjort granskingsrapporten fra DNV.
Eksploderte og sank
Den 20. april ifjor skjedde det en fatal feil med boreriggen Deepwater Horizon. En blowout under boringen av Macondo-brønnen i gulfen førte til en eksplosjon som skulle vise seg å få enorme konsekvenser.
I den påfølgende brannen mistet 11 personer livet og 17 personer ble skadet. I løpet av de neste 36 timene brant riggen før den sank. I totalt 87 dager strømmet enorme mengder olje ukontrollert ut i Mexicogulfen i det som ble historiens største oljeutslipp.
En granskingsgruppe fra innenriks- og sikkerhetsdepartementene - den såkalte Joint Investigation Team (JIT) - besluttet ifjor høst at det skulle gjennomføres en rettsteknisk gransking av utstyret som sviktet.
Nitid arbeid
DNV har arbeidet i flere måneder med å plukke fra hverandre den 300 tonn tunge og 16 meter høye utblåsningsventilen fra Deepwater Horizon. Arbeidet har foregått på Nasas anlegg i Michoud i delstaten Louisiana.
Granskingen viser at utblåsningsventilen ikke fungerte slik den skulle. Ventilen er ikke relatert til selve årsaken til utblåsningen, men den kunne stoppet utblåsningen dersom den hadde fungert slik den skulle.
I rapporten konkluderer DNV med at kutt-mekanismen (BSR) i utblåsningsventilen, som etter planen skulle ha kuttet borerøret og og dermed stengt brønnen, ikke klarte å stenge og forsegle brønnen fullstendig fordi en bit av borerøret blokkerte for mekanismen.
Det norske Veritas ønsker foreløpig ikke å gi noen kommentarer om selskapets rolle i undersøkelsene eller innholdet i rapporten.
- Fordi vi er en del av en offentlig og rettslig prosess etter ulykken, og har rollen som gransker, kan vi ikke gå inn i selve innholdet i rapporten, sier kommunikasjonssjef Aage Andreas Enghaug i DNV til DN.no.
Ny høring
Joint Investigation Team annonserte igår at det vil bli avholdt en sjuende runde av offentlige høringer i løpet av uke 14. Denne høringen vil dreie seg spesielt på granskingen av utblåsningsventilen.
De konkrete funnene som DNV har gjort vil trolig bli svært viktige for denne høringen.
Ifølge BPs egen rapport bidro beslutninger fra flere selskaper og ansatte til ulykken som ble skapt av "en kompleks og sammenvevd serie av mekaniske svikter, dårlige beslutninger, designvalg, operasjonell gjennomføring og lag-samarbeid", skriver BP.
Les også:
BPs egen granskning: Her er årsaken til Deepwater Horizon-ulykken
Oljeindustrien frykter nye regler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.