– Lørdag alene omsatte vi for 240.000 kroner her. Det var en helt vanvittig dag, sier kreativ leder og medgründer Siri Josefsen Sørflaten (40) i Woolland mens de første kundene er på vei inn i butikken.

For fem år siden sa hun, Hedda Rivelsrud (36) og Annette Steen Lien (36) opp de faste jobbene sine. Ideen var å gjøre ulltøy til hverdagsplagg, noe mer enn varmt undertøy og strikkegensere. Og ideen begynner å få feste.

Fra en liten verneverdig låve på Lilleaker i utkanten av Oslo har de tre norske gründerne på fem år bygget en klesforretning med 25 ansatte og millionoverskudd.

Ifjor ansatte Woolland for 20,1 millioner kroner. I år er målet 30 millioner.

– For første gang i år spiser vi lunsj. Nå har vi tid til det. For to og et halvt år siden satt vi i kjelleren uten vinduer. Men etter høst med lungebetennelse og bronkitt fant vi ut at vi måtte ta oss råd til et bedre arbeidsmiljø, forteller Sørflaten.

– Vi er tre jenter som har turt å si opp jobben for å satse på et konsept vi tror på. Syv av ti bedrifter legges ned før fylte fem år. Det vi har fått til er utrolig stolte av, sier Hedda Rivelsrud.

Les mer gründerstoff ved å følge DNgründer på Facebook.

Gull i ull

Det er flere som har tjent på en utvidet forståelse av hva ulll kan brukes til de siste årene.

Lillelam er en annen forretning som de siste årene har opplevd stor vekst på barneklær i ull.

Amundsen Sports og Fleischer Couture, som er mer kjent for sine anorakker og boblejakker, er to andre klesgründerbedrifter som har bygget opp større ullkolleksjoner de senere årene.

 

 &lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":529,"200":456,"300":417,"400":400,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-SRf42"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt; &lt;/h4&gt;&lt;h4 &gt;Ull i fåreklær&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Men resten av den norske ullnæringen (bøndene, veveriene, designerne og spinneriene) merker i første omgang ikke noen direkte effekt av butikkenes opptur.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;I inngangen til Woollands butikk på Lilleaker står det et stort bilde av en norsk dal med logoen Woolland Norway. Luene har mønstre av elger og norske flag.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Håndtakene på glidelåsene til klærne er også formet som Norge og noen av plaggene har emblem med påskriften «Norway».&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Barneklærne har alle navn etter norske byer, dameklærne etter norske fjell og herreklærne etter norske elver.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;–  Vi bruker Norge for alt det er verdt, bevisst, sier Lien.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Men selv om designet og konseptet er norsk, er ullen fra Australia og sydd i Kina.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="a00b52f3-1641-482d-9993-760f24feff20" &gt;&lt;field name="title"&gt;Norsk design - ikke norsk ull&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Woolland er på ingen måte alene. Kjøper du en strikkegenser med et norsk flag, er sjansene store for at ullen kommer fra en sau på New Zealand eller Australia.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Forsker Ingun Grimstad Klepp (54) ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) sier det finnes få regler og forskrifter som regulerer hva som er lov og ikke i markedsføringen av produktene, og at de få reglene som finnes «brytes en masse».&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– De gjør at de som legger ned i Norge og lager klær i Kina med norske flagg har mulighet til å lyve ganske grovt uten å bli tatt i det, sier Klepp.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Og legger til:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det lønner seg å være veldig uetterettelig i markedsføringen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Saken fortsetter under bildet:&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="baa1b263-8f57-4311-9ed8-9343212f488c" &gt;&lt;field name="title"&gt;Woolland055.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Woolland styrer mot 30 millioner i omsetning i år, 5 år etter at de lanserte egen butikk for ullklær. Anette Steen Lien (midten), Hedda Rivelsrud (tv) og Siri Josefsen Sørflaten (th). Foto: Elin Høyland&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Sorte får&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Gründerne i Woolland sier de har forståelse for problemstillingen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Ideelt sett skulle jeg veldig gjerne støttet dem, sier Sørflaten.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Problemet er at norske sauer er klesbransjen sorte får når det kommer til kløe. Norske saueraser som villsau, grå trønder og gammelnorsk spel produserer på langt nær like fin ull som merinosauen. Merinosauen, som er vanlig på New Zealand og i Austraia, finner seg på sin side ikke til rette i det norske klimaet. &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="ebdfb42e-133e-4531-8e37-c0127330c18c" &gt;&lt;field name="title"&gt;Woolland029.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Woolland styrer mot 30 millioner i omsetning i år, 5 år etter at de lanserte egen butikk for ullklær. Her er Aksel Karr (2,5 år) dresset opp i ull. Foto: Elin Høyland&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;left&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="enablezoom"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– Vet folk at de ikke kjøper norsk ull hos dere?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Ja, det er vi helt ærlige på, sier Lien.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Og fortsetter:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi skriver for eksempel ikke «Made in Norway». Setter du på det, mener jeg man er uetisk.&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Bjellesauer på helnorske produkter&lt;/h4&gt;&lt;p &gt; &lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="9c4cdeff-cf2c-4c36-936d-67a44c02864a" &gt;&lt;field name="title"&gt;Oslo Innovation Week&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Mandag var den norske ullnæringen samlet under Oslo Innovation Week, blant annet for å diskutere hvordan man kan få mer penger ut av norsk ull.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="9c4cdeff-cf2c-4c36-936d-67a44c02864a" &gt;&lt;field name="title"&gt;Oslo Innovation Week&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;Det ble produsert 4.260 tonn ull i Norge fra september ifjor til september i år, ifølge Norilia, som er den dominerene aktøren for kjøp og salg av norsk ull.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;80 prosent av ullen forsvinner rett ut av landet. Og der ullen en gang i tiden var det mest verdifulle på sauen, står den bare for omkring syv prosent av inntektene bøndene nå har fra en sau.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Men det har skjedd en positiv utvikling, mener Klepp, blant annet ved at norsk ull blir tatt inn i norsk klesproduksjon.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Gründer og klesdesigner Elisabeth Stray Pedersen (29) i Lillunn er blant de som har markert seg med egne ullkolleksjoner i norsk ull.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi bruker den fineste norske ullen som finnes, lammeull, og det går fint til ytterplagg. Men skulle man hatt plagg som bæres mot kroppen, ville nok også vi trengt finere ull, sier Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Håpet er også at teknologiske nyvinninger skal gjøre det mulig å skille ut stadig finere ull fra norske sauer.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det har vært en etterspørsel om å sortere ut finere ullsorter, som også vil gjøre at bøndene får bedre betalt, sier Pedersen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="59694dd7-c1c3-4621-802a-f20fa2ebd1a6" &gt;&lt;field name="title"&gt;3.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Klær fra Elisabeth Stray Pedersens kolleksjon ESP. Foto: Simon Skreddernes&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt; &lt;/p&gt;&lt;p &gt;Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, som blant annet lager bunadsstoff, gjorde for noen år siden også et skfite fra New Zealandsk til norsk ull.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;a href="http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/09/22/1353/Dale-of-Norway/frste-kvinne-med-selvskapt-milliardformue-i-norge"&gt;Milliardær Hilde Midthjells&lt;/a&gt; kleskjede Dale of Norway bruker også norsk ull i noen av sine kolleksjoner, men ellers er det gjennomgående ull fra New Zealand og Australia som er vanligst i «norske» ullklær, forteller leder for design og merkevare Gisle Mariani Mardal (41) i NHO-organet Abelia.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er gjennomgående ikke norsk ull i norske klesbutikker, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er ikke sånn at norsk ull ikke finnes i klær som selges i Norge, svarer Mitdhjell.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hun viser til at Dale of Norway bruker norsk ull i 40 prosent av sine kolleksjoner, fortrinnsvis i tradisjonelle strikkegensere. &lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;I den opprinnelige saken sto det at Dale of Norway bruker «litt norsk ull» i sine kolleksjoner. Det er nå oppdatert med en nøyaktigere andel.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Vil ha merking&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Klepp i Sifo tar til orde for en egen merking av klær som er laget av norsk ull.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– For norske forbrukere er det vanskelig å vite hva som er norsk i dag, om de ønsker å vite det. Dermed blir konkurransesituasjonen vanskelig for de som har genuint norske produkter, sier hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Pedersen i Lillunn synes ideen er god. Det samme gjør gründerne i Woolland.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det kunne vært en helnorsk sticker. Det kunne man fortjent å få, sier Sørflaten i Woolland.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg er jo enig i at det ikke burde være lov å selge mat fra utlandet med norske flagg, sier Rivelsrud.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="400" id="datawrapper-chart-39EhQ" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/39EhQ/1/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="100%"/&gt;&lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":546,"200":456,"300":417,"400":417,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-39EhQ"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="9530c27e-e970-454b-b90a-719db4986cef" /&gt; &lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"/&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="semantic-response"&gt;{"tags":[{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Oslo_Innovation_Week","relevance":0.8415306210517883,"parent":"Selskap","label":"Oslo Innovation Week"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Siri_Josefsen_Sørflaten","relevance":0.9992091059684753,"parent":"Personer","label":"Siri Josefsen Sørflaten"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Woolland","relevance":0.8121573328971863,"parent":"Selskap","label":"Woolland"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Hedda_Rivelsrud","relevance":0.994282066822052,"parent":"Personer","label":"Hedda Rivelsrud"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Annette_Steen_Lien","relevance":0.8861337304115295,"parent":"Personer","label":"Annette Steen Lien"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Lilleaker","relevance":0.9093312621116638,"parent":"Steder","label":"Lilleaker"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Oslo","relevance":0.9919121861457825,"parent":"Steder","label":"Oslo"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Amundsen_Sports","relevance":0.927693247795105,"parent":"Personer","label":"Amundsen Sports"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Fleischer_Couture","relevance":0.9948850870132446,"parent":"Personer","label":"Fleischer Couture"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Woolland_Norway","relevance":0.9756382703781128,"parent":"Selskap","label":"Woolland Norway"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Norge","relevance":0.9990808367729187,"parent":"Steder","label":"Norge"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Australia","relevance":0.999782383441925,"parent":"Steder","label":"Australia"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Kina","relevance":0.9996896982192993,"parent":"Steder","label":"Kina"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"New_Zealand","relevance":0.998435914516449,"parent":"Steder","label":"New Zealand"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Ingun_Grimstad_Klepp","relevance":0.9803270101547241,"parent":"Personer","label":"Ingun Grimstad Klepp"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Statens_institutt_for_forbruksforskning","relevance":0.995491087436676,"parent":"Selskap","label":"Statens institutt for forbruksforskning"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Oslo_Innovation","relevance":0.9750866889953613,"parent":"Selskap","label":"Oslo Innovation"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Week_Mandag","relevance":0.8319404125213623,"parent":"Personer","label":"Week Mandag"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Elisabeth_Stray_Pedersen","relevance":0.9979315996170044,"parent":"Personer","label":"Elisabeth Stray Pedersen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Lillunn","relevance":0.8786519765853882,"parent":"Selskap","label":"Lillunn"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Gudbrandsdalens_Uldvarefabrik","relevance":0.9892034530639648,"parent":"Selskap","label":"Gudbrandsdalens Uldvarefabrik"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"New_Zealandsk","relevance":0.8392002582550049,"parent":"Steder","label":"New Zealandsk"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Hilde_Midthjell","relevance":0.994644045829773,"parent":"Personer","label":"Hilde Midthjell"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Gisle_Mariani_Mardal","relevance":0.8968192338943481,"parent":"Personer","label":"Gisle Mariani Mardal"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"NHO-organet_Abelia","relevance":0.936897873878479,"parent":"Selskap","label":"NHO-organet Abelia"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Sifo","relevance":0.9724757671356201,"parent":"Selskap","label":"Sifo"}]}&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Oslo_Innovation_Week" relevance="0.84"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Siri_Josefsen_S%C3%B8rflaten" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Woolland" relevance="0.81"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Hedda_Rivelsrud" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Annette_Steen_Lien" relevance="0.88"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Lilleaker" relevance="0.9"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Oslo" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Amundsen_Sports" relevance="0.92"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Fleischer_Couture" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Woolland_Norway" relevance="0.97"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norge" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Australia" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Kina" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:New_Zealand" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Ingun_Grimstad_Klepp" relevance="0.98"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Statens_institutt_for_forbruksforskning" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Oslo_Innovation" relevance="0.97"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Week_Mandag" relevance="0.83"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Elisabeth_Stray_Pedersen" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Lillunn" relevance="0.87"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Gudbrandsdalens_Uldvarefabrik" relevance="0.98"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:New_Zealandsk" relevance="0.83"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Hilde_Midthjell" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Gisle_Mariani_Mardal" relevance="0.89"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:NHO-organet_Abelia" relevance="0.93"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Sifo" relevance="0.97"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Gr%C3%BCnder" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Mote" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.