– Folk i reklamebyråer har ofte liten tid. Men det alle har, er tid til å sjekke Instagram. Der fant vi et smutthull for å fange oppmerksomheten deres, sier Karina Ullensvang (27).
– I tillegg liker jo alle å bli elsket, legger Rikke Sofie Jacobsen (25) til.
Derfor bestemte de to nyutdannede reklametalentene seg for å starte en kampanje rettet mot drømmearbeidsgiveren – det internasjonalt anerkjente, svenske reklamebyrået Forsman & Bodenfors. Målet var å bli invitert på mappevisning hos Gøteborg-byrået.
Se video av stuntet her
</p><p >I mars fant de frem til ti ansatte hos Forsman &amp; Bodenfors som hadde en konto på bildedelingstjenesten Instagram, og opprettet ti nye profiler her. Hver profil var spesielt rettet mot hver og én av de ti ansatte.</p><p >– For å få oppmerksomheten til kreativ leder Fredrik Jansson, opprettet vi for eksempel brukeren «fredrik_jansson_we_love_u», sier Jacobsen.</p><p >På denne profilen lastet de opp deler av portfolioen sin, i bilder tilpasset Instagram-formatet. I tillegg la de ut en hyggelig, personlig hilsen på profilen, og link til hjemmesiden sin.</p><p > <span x-escenic-type="reference" type="image" priority="4" element="BODY.inline" source="escenic-v4-image" sourceid="266953"> </span></p><p >.</p><p >Da samme øvelse var gjort med de ni andre ansatte, gikk startskuddet: Like før lunsjtider begynte de nye profilene å følge hver av de ansattes «egentlige» profiler.</p><p >– På den måten kunne de få noe å snakke om i lunsjen, sier Ullensvang.</p><p >– I tillegg hadde vi photoshoppet oss selv inn på et profilbilde av dem, slik at de ikke skulle være i tvil om at det virkelig var dem vi ville ha oppmerksomheten til, sier Jacobsen.</p><p > <span x-escenic-type="reference" type="image" priority="5" element="BODY.inline" source="escenic-v4-image" sourceid="266950" version="e"> </span></p><p >.</p><p ><b>Falt i smak</b><br/> Fire timer senere postet den virkelige Fredrik Jansson på Instagram at «hvis noen vil ha min oppmerksomhet, er dette en veldig god måte. Karina og Rikke, jeg lover å kikke veldig nøye på jobbene dere har lagt ut på profilen».</p><br /><br /><p > <span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_267048" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="267048"> </span></p><p >Dagen etter tikket en epost fra Jansson inn i innboksen. Den kreative lederen skrev at «alle som oppretter en Instagram-konto som heter @fredrik_jansson_we_love_u er velkomne til Gøteborg for å vise portfolioen sin».</p><p >Og det gikk som de hadde håpet på. Denne uken signerte både Ullensang og Jacobsen ansettelseskontrakten med Forsman &amp; Bodenfors.</p><p ><i>– Var dere redde for at de skulle bli irriterte over å bli «spammet»?</i> <span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_267046" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="267046" align="right"> </span></p><p >– Nei, vi var ikke veldig bekymret. Det er jo en skikkelig en feelgood-kampanje. Vi tenkte at vi i verste fall får fortalt dem at vi liker det de gjør, sier Ullensvang.</p><p ><b>Kan vinne internasjonal pris</b><br/> 17. mai får de også vite om kampanjen går helt til topps i D&amp;ADs internasjonale konkurranse for reklamestudenter. Det var konkurransens oppgavetekst i kategorien «Make your mark» som satt dem på ideen om å lage en Instagram-portfolio.</p><p >I mars fikk de 2. plass i den norske reklameutmerkelsen Sølvtaggen for jobbsøkerkampanjen.</p><p >– Det er gøy å bli lagt merke til, spesielt siden dette var et 0-kronersprosjekt, sier Jacobsen.</p><br /><br /><h3 >Les flere saker fra <a href="http://www.dn.no/talent/">DN Talent</a></h3><p > <a href="http://www.dn.no/talent/article2540668.ece">Fra skrytevideo til NFL-prøvespill</a></p><p > <a href="http://www.dn.no/talent/article2145990.ece">Hans Christian ble Hasse</a></p><p > <a href="http://www.dn.no/talent/article2277138.ece">Internasjonal reklamebransje vil ha norske studenter</a></p><p > <a href="http://www.dn.no/talent/article2237798.ece">Fra Grorud til Google</a></p><p > <a href="http://www.dn.no/talent/article2144570.ece">Reklamestudenter vant gull i prestisjekonkurranse</a></p></field><field name="w8deskable">true</field><field name="w8payment"><value>default</value></field><field name="dncommentsenabled">false</field><field name="isopinionarticle">false</field><field name="showarticlefooterbyline">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Studier" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.