Det opplyser selskapet i kvartalsrapporten tirsdag.
Resultat før skatt ble minus 296 millioner kroner, mot 77 millioner kroner året før. Sum driftsinntekter var 1.063 millioner kroner, mot 1.010 millioner kroner samme kvartal i 2014.
Av- og nedskrivninger ble kostnadsført med totalt 241 millioner kroner, mot 178 millioner kroner året før.
Selskapet opplyser at netto finansposter ble minus 422 millioner kroner i kvartalet, mot minus 115 millioner kroner året før.
Av dette, var det 267 millioner kroner i urealiserte valutatap. Det urealiserte valutatapet skyldtes hovedsakelig at verdien av selskapets langsiktige forpliktelser i valuta økte.
Kontraktsdekningen for Farstad-flåten inklusive befrakters opsjoner er rundt 65 prosent for 2015 og rundt 52 prosent for 2016.
Fallet i oljeprisen, aktivitets- og kostnadskutt i oljeindustrien, og de seneste års overkontrahering av supplyskip har, sammen med politiske sanksjoner og situasjonen i Petrobras, skapt store markedsmessige utfordringer for næringen, skriver Farstad.
- Det er fortsatt stor usikkerhet med hensyn til hvor lang tid det vil gå før etterspørselen tar seg opp. Alle regioner og markeder er preget av press på ratenivået. Markedssituasjonen gjør at det må forventes et økende antall offshore service skip i opplag, heter det.
Farstad Shipping har for øyeblikket to PSVer og én AHTS i opplag. Selskapet har i tillegg sterkt fokus på andre effektiviserings- og kostnadsbesparende tiltak, opplyses det.
Les også:
Her er markedene Siv Jensen vil følge med argusøyne
- Man kan ikke sitte og beholde kapasitet i håp om at noe kommer tilbake
- Ikke feigt, men heller ikke modig
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.