Salget av PSVen «Lady Grace» er et ledd i Farstad Shippings flåtestrategi hvor de har delt flåten i en konkurransedyktig del som skal være med videre og en del selskapet vil finne andre løsninger for.
- Kommende kvartalsrapport vil reflektere dette, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping til TDN Finans mandag.
Bakken sier at én del av flåten er definert som konkurransedyktig og skal være med i utviklingen av selskapet mot det markedet vil etterspørre fremover.
- Så er det delen av flåten vi ikke vil ha med oss. De skipene vil bli behandlet på ulik måte, det betyr også at disse har ulik verdi sett fra vår side. Skipet vi nå selger og andre som eventuelt vil bli solgt i tiden fremover er av den kategorien, med mindre de åpenbart er noe annet, sier han.
Selskapet prioriterer heller å få solgt slike skip til en dårlig pris enn å bli sittende med drift og vedlikeholdskostnader når der disse ikke passer inn i flåten.
- Dette er investeringer vi ikke vil tjene på i fremtiden, derfor tar vi heller tapet nå og blir ferdig med det, sier han.
Ulik pris og verdi
På spørsmål om hvorvidt dette vil legge føringer for verdsettelsen av tilsvarende skip i flåten og medføre nedskrivninger svarer Bakken:
- Slik markedet er i dag vil det skje salg av tonnasje fordi noen må selge til priser som er lavere enn de ellers ville vært. Da må man være obs på at verdi og pris kan være to forskjellige ting, spesielt på tonnasje som er konkurransedyktig over lengre tid, sier Bakken.
Han legger imidlertid til at det bokførte tapet på 49 millioner kroner ved salget av «Lady Grace» gir en klar indikasjon på hvordan fartøy i denne kategorien blir verdsatt.
- Det er i tråd med vårt syn. Det vil nok komme til overflaten når vi leverer regnskapet vårt for 2015, sier han.
Ingen utslag
Når det kommer til markedet så langt i 2016 sier han at det ikke er noen bedring, men at det seneste oljeprisfallet ikke har gitt utslag i fall i faktisk aktivitet.
- Nyhetsbildet er jo som det er, men faktisk kommunikasjon mellom aktørene i markedet viser ikke tegn på endring så langt i år, sier han.
Farstad Shipping har for tiden 7-8 skip i opplag. Disse er PSVer og AHTSer.
- Disse har ligget i opplag en stund og man kan forvente at de blir liggende en periode fremover. Dette er jo også grunnlaget for de blaffene man har sett i spot-markedet, men blaffene endrer ikke det fundamentale, sier han.
Les også: Sokkelansatte vil ikke godta lønnsfrys i Statoil
- Et stort tankekors ved prisoppgangen
Se DNtv:
Her forsøker gründeren å overbevise investorene om å gi ham millioner:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.