Offshorerederiet Farstad Shipping er et av selskapene som er hardest rammet av offshore­krisen. Mandag kveld la selskapet frem resultatet for andre kvartal og halvårsresultatet. Da Oslo Børs åpnet tirsdag morgen, ble aksjekursen sendt ytterligere ned.

Driftsresultatet (EBIT) ble i andre kvartal negativt med 849,4 millioner kroner etter nedskrivninger på 862,5 millioner kroner. Resultat etter skatt ble negativt med 961,7 millioner kroner.

Ved kvartalsslutt har Farstad én milliard kroner i kassen. Kreditorene har gitt avdragsutsettelse til 1. oktober, og innen den tid må selskapet ha fått på plass en ny finansieringspakke. Innen andre kvartal 2017 forfaller to milliarder kroner i gjeld, noe Farstad ikke hadde hatt nubbsjans til å betjene med dagens inntjening og kapitalstruktur.

- Reflekterer markedet

«Nedgangen er et resultat av den krevende markedssituasjonen», heter det i rapporten.

Farstad-sjef Karl-Johan Bakken er ikke videre optimistisk. Nye skip er på vei ut i markedet samtidig som det er massiv overkapasitet.

- Skraping må til. Det er enkelt og greit, sier han til DN.

Han stiller to spørsmål om markedet: Når snur det, og hva snur det til?

- Det vil bli et trendskifte i olje- og gassmarkedet til det bedre. Men konkurransen blir tøffere, sier han.

Farstad har 15 av 57 skip i opplag. Flere skip vil bli plassert i bøyene i tiden som kommer, ifølge Bakken.

Jobber med restrukturering

Netto rentebærende gjeld var på over 10 milliarder kroner per andre kvartal.

I rapporten skriver selskapet at det er i samtaler med potensielle investorer og partnere.

Tidligere i år kjøpte Kjell Inge Røkkes Aker seg inn i Skudeneshavn-baserte Solstad Offshore og presset også frem en sammenslåing med Rem Offshore. Aker har varslet at det også er interessert i å gå i dialog med Farstad Shipping. Også de to London-baserte milliardærene og investorene Kristian Siem og John Fredriksen har signalisert at de ønsker en konsolidering i bransjen.

Tapte stort

Farstad Shipping er et av de største offshore serviceskipsrederiene i Norge med en samlet flåte på 57 fartøyer.

Selskapet har hovedkontor i Ålesund og er børsnotert i Oslo. Farstad-familien er største eier med cirka 46 prosent av aksjene. Aktiviteten er i hovedsak konsentrert om markedene Nordvest-Europa, Brasil og Australia/Asia.

Krisen i Farstad setter også sine tydelige spor i regnskapet til Ålesund-familien som kontrollerer rederiet. DN skrev nylig at brødrene Sverre (63), Erik (55) og Jan Henry Farstad (62) gikk med nær 870 millioner kroner i underskudd før skatt ifjor gjennom sitt felleseide selskap Tyrholm & Farstad as.

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast: Det er full fyr i boligmarkedet. Mye tyder på at Finanstilsynet vil foreslå å stramme inn ytterligere.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- Anbefalt fra DNtv:

Olav Thon synes de har gjort nok
01:46
Publisert:

Robot gir syke barn tilhørighet i klasserommet
Eirik Sander Viken går har celebral parese, og må være borte fra skolen i ti uker hvert år på grunn av et treningsprogram som skal holde sykdommen i sjakk. Med denne lille roboten, som er funnet opp i Norge, kan han være med i klasserommet likevel.
01:36
Publisert: