Farstad Shipping meldte tirsdag at selskapet har inngått kontrakter for skip i Brasil, men dette er ikke tegn på en bedring i situasjonen i regionen. Markedet i Brasil og ellers ventes å være svakt langt frem i tid, og kan bli verre enn hva det er nå.
- Les om Farstad-kontraktene her: Inngår kontrakter verdt 600 mill.
Ser ingen tegn på bedre marked
Bakken ser ingen tegn på at markedet skal snu for selskapet på kort eller mellomlang sikt.
- Vi ser ingen tegn på at markedet vil snu, nyhetsstrømmen tyder heller på det motsatte fremdeles. Vi er nok ikke ferdig med oppvasken ennå. Nedgangen vil nok bli mer langvarig enn det man setter pris på, sier administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping til TDN Finans tirsdag.
Bakken mener det er for tidlig å begynne å snakke om når en oppgang eventuelt kan komme.
Farstad Shipping meldte i dag at selskapet har inngått seks befraktningsavtaler med en samlet verdi på om lag 600 millioner kroner. To av kontraktene er i Brasil.
-Det at vi har fått noen kontrakter i Brasil er dessverre ikke tegn på bedring i det markedet. Markedet i Brasil er preget av Petrobras, og vi ser ingen tegn til positiv utvikling hos dem, heller det motsatte, sier Bakken.
«Hyggelige» tildelinger
Han viser til at de to Brasil-kontraktene er med Queiroz Galvao som har operatørskap på egne felt. Farstad har hatt kontrakter med Queiroz Galvao tidligere, noe Bakken mener har bidratt til de nye kontraktene.
- Tildelingene er veldig hyggelige for oss, både fordi vi får tatt «Far Sagaris» ut av opplag og får satt denne i drift fra årsskiftet og fordi det er med på å bygge aktivitet i Brasil utenom Petrobras, sier Bakken.
Farstad mener kontraktene for «Far Samson» og «Far Sagaris» i Brasil har «fornuftige rater».
- Gitt markedet i dag kan de nok også karakteriseres som gode rater. «Far Samson»-kontrakten er en veldig grei kontrakt for oss økonomisk, sier han.
Selskapet annonserte også kontrakter for PSVene «Far Spica» og «Far Solitaire» på henholdsvis britisk og norsk sokkel.
- Disse kontraktene reflekterer markedet i Nordsjøen, vi er glade for å få sysselsatt skipene til en økonomi som er bedre enn alternativene, sier han.
Ikke lukrativt
Bakken sier konkurransen i markedet er høy og at ratenivået er presset.
- Noe spesielt lukrativt er ikke, men det er bedre enn alternativene. I tillegg er det bra at vi får sysselsatt folkene våre, sier han.
Farstad Shipping tok i dag levering av subsea-/konstruksjonsskipet «Far Sentinel» fra Vard Langsten. Det er ved levering av skipet ikke inngått befraktningsavtale.
- Vi arbeider med sysselsetting av skipet, men markedet er utfordrende, sier han.
I nordsjømarkedet har selskapet pr i dag én PSV i opplag når nå «Far Sagaris» og «Far Spica» går ut av opplag.
- I tillegg har vi hatt noen skip som har ligget i opplag i Asia i kortere perioder, men der er alle ute for øyeblikket, sier han.
Farstad Shipping har ikke noen skip som går av kontrakt i «nær fremtid», men har noen som går av kontrakt i løpet av høsten og neste år.
- Disse jobbes det med kontrakt eller annen type beskjeftigelse for, sier han.
Les også på DN.no:
Nå koster det ni kroner for en euro
Europas fattige euroland kjører hardt mot Hellas
Se DNTV: Her dør trærne som følge av historisk tørke
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.