Mercedes SLK er minstemann blant cabrioletene fra den tyske bilgiganten. Denne utgaven av bilen kom i 2004, og har nå fått en oppfriskning.

Bilen har fått en ny front, som minner mer om storebrødrene SL og ikke minst SLR. Bakenden er også ny, og det samme er interiøret.

Mer krefter
Det som er mest verd å merke seg på den billigste utgaven SLK200K, som vi har kjørt, er at bilen har fått mer krefter, mindre utslipp, og at den dermed har blitt 21.000 kroner billigere enn utgående modell.

Ytelsene har økt med 21 hestekrefter, og havner nå på 184. Co2-utslippet har derimot minsket med 27 gram per kilometer, dette har på sin side ført til at startprisen kryper såvidt under 500.000 kroner.

Motoren passer greit i bilen, og gjør den til en ganske potent cruiser. Kompressoren hviner under gasspådrag, og motoren får på denne måten noe som nesten kan kalles en snev av gromlyd.

 

Presis styring
Det som er mest overraskende er derimot det svært sportslige understellet, og den ultrapresise styringen. Disse to tingene bidrar til at bilen blir adskillig mer potent enn det motoren og det noe treige fremtrinns automatgiret skulle tilsi.

På svingete veier fungerer bilen svært godt, og kombinert med den kompakte størrelsen, og den relativt lave vekten, overrasker SLK med å gi mer moro enn pris og motor tyder på.

Utstyrstung
Testbilen er preget av å ha en mengde ekstrautstyr, noe som også vises på prisen. Det som kan være verd å koste på seg, er ihvertfall den direkte styringen, samt sportsunderstellet.

 

Setene er svært gode skinnseter, med lekre, røde detaljer. Det er et must hvis du skal ha bilen her til lands å kjøpe med Mercedes' nye oppfinnelse "airscarf". Det er en varmluftsvifte som er montert inn i nakkeregionen på hvert sete, og blåser deilig varmluft på både fører og passasjer. Ved kaldere dager enn de vi prøvde bilen på, gjør dette kjøreturen svært behagelig.

Personlig hadde jeg også valgt bort automatgiret, og spart 33.000 kroner, selv om man med det mister noe av komforten.

Konkurrenter
Mercedes SLKs direkte konkurrenter er Audi TT Roadster og BMW Z4. BMW-en med 177 hestekrefter koster omkring 35.000 mindre enn SLK, men da får du ikke ståltak, Audien har også stofftak og starter på 25.000 kroner mer enn SLK, da får du til gjengjeld forhjulsdrift og 200 hestekrefter. Et budsjettalternativ til denne bilen er den ypperlige sportsbilen Mazda MX-5 , da kan du velge mellom stoff og ståltak.

Mercedes håper på et salg på omkring 50 nye SLK i år.

Konklusjon:Et feminint ytre forsvinner med potente kjøreegenskaper.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.