München, Tyskland: Tidligere i år debuterte BMWs viktige 5-serie i sedan-utførelse på det norske markedet. Til høsten kommer den enda litt viktigere stasjonsvogn-versjonen av 5-serie.

I Norge ligger fordelingen mellom sedan og stasjonsvogn litt i overkant av 50 prosent i favør stasjonsvognen. Også utseendemessig faller i hvert fall vi ned på at 5-serien er finest i såkalt Touring-versjon.

Norgesmodellen
I Norge gjør avgiftsnivået at det er de minste dieselmotorene som er de mest aktuelle.

Les også: 5-serie stasjonsvogn fra 500.000

Og for en gangs skyld der det den mest aktuelle modellen vi fikk prøvekjøre på den tyske landsbygda.

 

520d yter i standardversjon 184 hestekrefter, men kommer også i en "norsk versjon" med 163 hestekrefter, for å spare omkring 30.000 kroner i avgifter.

Standardversjonen kan by på tilstrekkelig med krefter, og tallene for "Norgesbilen" er heller ikke avskrekkende. Vår testbil gjør null til 100 km/t på 8,3 sekunder, mens den svakere trenger seks tideler ekstra med manuell kasse. Slett ikke tregt.

De 184 hestekrefter jobber bra, og motorytelsen er det fint lite å si på. I den nedtrimmede versjonen beholder motoren dreiemomentet på 380 Nm, og bør derfor passe utmerket for norske bilkjøpere. At toppfarten er 10 km/t lavere er liksom ikke så viktig her.

Luksus
Når man setter seg inn i den nye stasjonsvognen fra BMW er det ikke vanskelig å finne seg til rette.

 

Selv om den tyske testbilen er dynget ned med fancy utstyr og luksuriøst interiør, kan de definitivt kunsten å lage gode seter hos BMW. Når også lengden på sitteputen kan justeres skal man være ekstremt uproposjonal for ikke å finne seg en fin sittestilling.

Kombinasjonen mellom størrelsen, de praktiske løsningene og den komfortable luksusfølelsen BMW skaper med sin 5-serie Touring er imponerende.

Stor bil
5-serien har vokst i alle retninger, men dessverre også i vekt. Touring-modellen er like lang som sedanen, men bagasjerommet har vokst fra dagens utgave og rommer nå fra 560 til 1670 liter. Det er på linje med Audi A6 Avant, men adskillig mindre enn Mercedes E-klasse stasjonsvogn som rommer fra 695 til 1950 liter.

Men det er ikke kun størrelsen som teller, praktiske løsninger hjelper. Blant annet kan baksetene i BMW-en legges ned med fordelingen 40/20/40, noe som ikke er så vanlig. Bakseteryggene kan justeres i vinkel, og i tillegg har BMW beholdt sin løsning med åpning av kun vinduet i bakluken. Det er praktisk når små ting skal legges inn i bagasjerommet. Bak har bilen luftfjæring som automatisk regulerer nivået etter lasten som standard.

 

Kjøremaskin
Men tross den voksne størrelsen er det ikke vanskelig å manøvrere bilen gjennom trange tyske dorfer. I den andre enden av skalaen er heller ikke autobahn-kjøring noe problem for den.

Det justerbare chassiset gjør det mulig for føreren å tilpasse bilens egenskaper etter forholdene. Comfort-modus er myk i fjæringen, men har sin misjon på skikkelig krevende underlag, mens de mer stive Sport- og Sport +-innstillingene fungerer godt når bilen skal settes litt mer på prøve.

Uansett hvordan man kjører gjør et nesten sjokkerende lavt støynivå seg gjeldende, tross det tradisjonelt sett mer støyende karosseriet en stasjonsvogn har.

Åttetrinns automat
Vår testbil hadde manuell girkasse, som fungerer helt greit. I en BMW er det riktignok forventet at man velger den glimrende åttetrinns automatkassen. Det koster omkring 25.000 kroner ekstra, og i kombinasjon med dieselmotoren er nok også det å foretrekke, for dette er likevel ikke en bil som skal behandles som en sportsbil, selv om understell og dempere også tillater en god del slik kjøring.

 

Når det gjelder nyheter på den nye motoren følger den tiden og er utstyrt med start/stopp-teknologi. I tillegg til BMWs sedvanlige motoreffektivisering bidrar dette til et baskjedent forbruk på 0,51 liter på mila.

Konkurrenter
Det er ingen tvil om at det er en mengde sterke konkurrenter i denne klassen, selv om kunder i premiumsegmentet kanskje ofte har sine favorittmerker.

Likevel er det verd å nevne at den nye Mercedes E-klasse kom som stasjonsvogn ifjor. Den er desidert den største bilen i klassen og begeistret oss såpass at vi utnevnte den til fjorårets familiebil. I tillegg er den aldrende Audi A6 også populær, og den får man med firehjulsdrift i versjoner som også vanlige dødlige kan ha råd til.

Neste sommer kommer Saab 9-5 i stasjonsvogn-versjon. Etter å ha kjørt sedanen for noen uker siden, er vi spente på stasjonsvognen som kan bli et spennende alternativ.

Konklusjon:BMW 520d Touring innfrir våre høye forventningene, og er en glimrende innstegsmodell til stasjonsvognutgaven av den svært gode 5-serien.

 

Her er vår sammenligning av den gamle og nye 5-serien sedan: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.