Nytt kaos fryktes på norske flyplasser etter at flygeledene brøt forhandlingene fredag i forrige uke.
- For SAS er det en dobbel frustrasjon. Ikke bare taper vi mye penger på en streik der vi er uskyldig tredjepart, men dette går også utover vårt viktigste konkurranseparameter internasjonalt: Punktligheten. For andre måned på rad var vi verdens mest punktlige flyselskap, og vi gikk for den tredje måneden. Men så opplevde vi en konflikt, og dermed klarte vi ikke lenger å opprettholde standarden, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.
Han legger ikke skjul på at han er frustrert.
- Det siste vi trenger nå er en ny streik. Når du ser på flybransjen i dag, tjener alle de som lever av flyselskapene penger - bortsett fra flyselskapene selv. Det er en svært uheldig situasjon at de som lever av flyselskapene ikke klarer å komme til enighet og sager over den grønne grenen de sitter på, sier Johansen.
Verken SAS eller Norwegian har full oversikt over hvor mye penger de tapte på vekterstreiken, som brøt ut 1. juni, ble trappet opp 4. juni og 6. juni og varte frem til fredag 8. juni da regjeringen grep inn med tvungen lønnsnemd. Men NHO Luftfart har beregnet at flybransjen tapte mellom 100 og 150 millioner kroner.
- Vil åpenbart tape mye mer
- Dette er grove beregninger, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe, som anslår at flybransjen tapte mellom 40 og 50 millioner kroner de to første ukedagene og minst 30 millioner kroner per dag etter at streiken ble trappet opp.
Det var spesielt SAS, Norwegian og Widerøe som led store økonomiske tap under vekterstreiken.
- Hvis flygelederne går ut i streik, kan det blir full stopp i flyvningene. Og da er det åpenbart at flyselskapene vil tape mye mer per dag, sier Lothe til DN.no.
For nå kan det snart bli nytt kaos på norske flyplasser - og det vil i så fall gå utover ferien din. Før forrige helg ble det brudd i forhandlingene mellom arbeidsgiverorganisasjonen Spekter og Norsk Flygeledeforening. Tidspunkt for mekling er foreløpig ikke fastsatt, men hvis ikke partene kommer til enighet kan det bli streik i månedsskiftet juni/juli - altså omtrent samtidig som fellesferien starter.
Årsaken til bruddet med flygeledene skal hovedsakelig være uenighet om lønn.
- Hvis det blir full stopp på flyplassene, får flyselskapene et stort omsetningstap, og i tillegg kommer ekstraordinære kostnader. Vi vet mindre om langtidsvirkningene, men usikkerhet påvirker jo også salget av flyreiser, sier Torbjørn Lothe.
- Har kostet betydelige beløp
- Vi respekterer arbeidskonflikter og er selvfølgelig for demokrati, men vekterstreiken var ekstremt utilfredsstillende og gikk utover mange uskyldige tredjeparter. Første kvartal er normalt et dårlig kvartal for flyselskapene, men i andre kvartal tjener man penger. Vi har hatt en god periode, men må vente å se en negativ økonomisk effekt på bunnlinjen som følge av streiken. Hvor stor den blir, vet vi ikke ennå, men heldigvis har trafikken hentet seg markant inn etter konflikten. Nå får vi bare håpe at en ny konflikt blir unngått, sier Knut Morten Johansen i SAS.
Informasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian krysser også fingrene for en løsning på den pågående konflikten:
- Det er ingen tvil om at vekterstreiken har kostet betydelige beløp, og vi kommer til å legge frem mer kvalitetssikrede tall på dette når Q2-tallene blir offentliggjort 12. juli, sier hun.
- En eventuell flygelederstreik vil ramme både passasjerene våre og oss som selskap fordi det vil kunne forsinke flyene, og når en avgang er forsinket, sprer det seg også til de neste avgangene. Flypassasjerene har virkelig tatt sin andel av byrdene denne våren allerede!
Hun peker på at streikeutbyttet ikke står i forhold til de enorme kostnadene som er påført næringsliv og enkeltpersoner.
- Streik er et lovlig virkemiddel, men også de streikende må ha legitimitet for det de gjør - hvis ikke mister streikevåpenet sin makt og de som streiker mister støtte og forståelse for sin sak. I dette perspektivet får vi håpe og tro at aktørene tenker seg meget nøye om og unnlater å påføre uskyldige feriefolk store ekstrabelastninger, sier Skånvik.
Les også: Streiken over - lettelse på Flesland
Norwegian får uventet SAS-hjelp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.