Ferrari 488 GTB heter arvtakeren til den svært kapable 458 Italia.
Og fra en selvpustende V8-er på 4,5 liter og 570 hestekrefter, har Ferrari stramme skruen enda litt hardere. V8-eren sitter fremdeles midt i bilen, men volumet er ned til 3,9 liter, men ved hjelp av en turbo så yter den nå 100 hestekrefter mer enn forgjengeren.
670 hestekrefter og et dreiemoment på 760 newtonmeter gjør sitt til at bilen gjør null til 100 km/t på tre sekunder, mens 200 km/t passeres etter ytterligere 5,3 sekunder. Toppfarten skal være over 330 km/t. Bilen er klokket inn med en tid på 1,23 rundt Fiorano-banen. Det er samme tid som F12 Berlinetta og et halvt sekund raskere enn 458 Speciale, og tre sekunder etter hyperbilen LaFerrari.
Bilen er med en lengde på 4568 millimeter fire centimeter lenger enn forgjengeren, mens bredden har økt med 1,5 centimeter. Høyden er lik 458, altså 1213 millimeter.
Vekten er slanket med omkring 100 kilo til 1370 kilo. Forbruk og utslipp er også redusert fra 1,33 liter på mila til 1,14 liter på mila. Utslippet ligger på 260 gram CO2 per kilometer.
Ferrari startet med turbo på sin cabriolet-modell California ifjor, og 488 GTB er andre modell ut med kunstig pustehjelp av dagens modeller.
Når det gjelder aerodynamikken skal bilen være ny rekord for Ferrari, marktrykket skal også være 50 prosent bedre enn på forgjengeren, noe som i kombinasjon skal ha vært vanskelig å oppnå. En dobbel frontspoiler, sideinntak og aktiv aerodynamikk bak skal ha gjort dette mulig.
Responstiden skal være hyperrask, og kan sammenlignes med en banebil, ifølge produsenten selv.
Bilen debuterer i Geneve i starten av mars.
Les også: Ferrari skal spare miljøet
Bugatti planlegger ny hyperbil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.